BMW 4 Serie Coupé 435iA xDrive High Executive

- 9 maart 2014

Rijdersauto

Dat de techniek niet heeft stilgestaan, merken we bij een vergelijking met z'n directe voorganger, de 335iA xDrive Coupé. Hij is 30kg lichter geworden, 16% zuiniger en een halve tel sneller naar '100'. De motor heeft gelukkig niets aan smeuïgheid verloren, nog steeds pakt hij lekker op bij lagere toerentallen en kun je lekker schakellui rijden. Met de achttraps automaat voel je sowieso weinig behoefte om van versnelling te wisselen. Het zal een combinatie zijn van de toegenomen wielbasis en een wat zachtere afstelling van de vering, de 4 Serie heeft in ieder geval beduidend meer rijcomfort dan de Coupé die hij aflost. Dat geldt zelfs voor onze auto, die voorzien is van een verlaagd M-onderstel. Slecht wegdek, dwarsrichels, korte drempels: het is allemaal geen probleem.

Maar als je vooral naar comfort op zoek bent, dan zijn andere auto's beter geschikt. De 4 Serie is namelijk wel degelijk een echte rijdersauto. Naast de automaathendel zit een knop waarmee je in één klap je comfortzone verlaat, die knop heet "Sport". Het blijft onvoorstelbaar dat zo'n knopje zoveel teweeg kan brengen, dat het karakter van de auto hiermee zo verandert. Want in de sportmodus hangt de motor aan het gas en merk je dat de focus totaal niet meer op comfort ligt. Het is leuk om te merken dat xDrive niet alleen handig is als het sneeuwt. Tijdens de druilerige testdagen hebben we ons regelmatig verbaasd om de grip die voorhanden is. Bij het nemen van de een bocht zit de beperking niet zozeer in de grenzen van de auto, maar meer in je eigen lef.

306 pk
400 Nm
250 km/h
4,9 s
9,3 (7.6) l/100km
178 g/km
F
22%
€ 41.500
€ 89.988
€ 1.650 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Toyota GR Supra 3.0 Legend Premium

  • Audi A5 2.0 TFSI quattro Pro Line S

  • Lotus Evora 2+0

  • 2014 - BMW 4 Serie Cabriolet 435iA High Executive

  • 2014 - BMW 4 Serie Gran Coupé 428i Luxury Line High Executive