Tweerichtingsverkeer
Bij vierwielaandrijving bestaat het risico dat je minder gevoel hebt met het wegdek, maar bij deze auto is daar geen sprake van. Bovendien is het tweerichtingsverkeer: signalen van de weg worden direct doorgegeven aan de bestuurder en input van de bestuurder wordt één-op-één overgebracht op de wielen. Vanzelfsprekend word je bij het rijden gesteund door allerlei hulpsystemen. Denk bijvoorbeeld aan een head-up display (1.047 euro) dat de belangrijkste aanwijzingen projecteert op de voorruit en driving assistant (555 euro), die waarschuwt voor voetgangers en langzame voorliggers. Vooral in combinatie met de active cruise control werkt dat erg prettig. En een groot voordeel van deze systemen: als je ze zat bent, kun je ze ook uitschakelen...
EfficientDynamics heeft ook zijn weg gevonden naar de 4 Serie. In onze testauto merken we dat aan de eco-modus (rustigere reactie op het gaspedaal en zuiniger afgestelde airco) en het start-stopsysteem. Wat opmerkelijker is de brake energy regeneration, waarmee energie die vrijkomt bij het afremmen wordt opgeslagen in de accu. Al deze maatregelen zorgen, samen met de zuinige nieuwe automaat, dat het verbruik een stuk lager is dan voorheen. Maar verwacht geen wonderen: de beloofde 7,6 liter per 100km is in de dagelijkse praktijk niet te evenaren. Dat lukt alleen wanneer je met fluwelen voet in eco-modus rijdt en vrijwel constant de cruise control gebruikt. Waarschijnlijk kom je echter meer in de buurt van de 9,3 liter die wij behaalden met een gemiddelde rijstijl.