Hoe heurt 't eigenlijk?
Om een nieuwe Maserati aan je automobiele curriculum vitae toe te voegen, moest je tot nu toe behoorlijk diep in de buidel tasten. Voor minder dan een ton kreeg je in de imposante glaspaleizen van Louwman en co hoogstens een tweedehandsje mee. Dat is uitstekend voor het exclusieve imago van het merk en de status van de eigenaar, maar florissante omzetcijfers genereer je daarmee niet. Onder druk van Fiat-baas Sergio Marchionne is Maserati aan het herschikken en heeft het zichzelf de ambitieuze doelstelling gesteld om per 2015 50.000 rijdende kunstwerken aan de man te brengen. Met een productportfolio bestaande uit een Quattroporte, GranTurismo en GranCabrio zou dat bij voorbaat onhaalbaar zijn. De eerste uitbreiding naar beneden toe is de nieuwe Ghibli, die met dieselmotor (!) en een vanafprijs van € 80.947 ook voor bonentellers met wilde dromen interessant is.
Onze testauto is gelukkig de full monty Ghibli S Q4 met een betoverend klinkende 3.0 V6 Bi-Turbo onder het extreem lage neusje. Jort Kelder – zelf in het bezit van een Maserati Spyder 4.2 GT – zou goedkeurend instemmen. Zo heurt ‘t nou eenmaal als je voor een Maserati kiest. Op esthetisch vlak wint de ‘Quattroporte light’ met gemak van zijn contraherende, Germaanse pk-beulen. In tegenstelling tot een Mercedes-Benz E63 AMG of BMW M5 kan ik bij het betrachten van de Ghibli geen enkel fout of ordinair lijntje bespeuren. Alles klopt. Het ontwerp is heerlijk simpel gehouden en de lage oplopende neus heeft met zijn wulpse wielkasten zelfs wat weg van de Ghibli Tipo 115. De achterzijde met vier opvallende stortkokers is lekker dik en breed, maar niet vulgair. Maserati kan als geen ander sportiviteit en elegantie in elkaar over laten vloeien.