Peugeot RCZ R 1.6 THP

- 21 mei 2014

Stiltecoupé

Zo'n sportieve outfit draag je natuurlijk niet zomaar. Met 270 pk op een leeggewicht van net geen 1.300 kg komt de RCZ R dan ook goed van z'n plek: de (afgeregelde) top ligt op 250 km/h en in zes tellen sleurt het soepele turboblok de R vanuit stilstand naar de 100. Dat gaat gepaard met een donkere brom waar vooral omstanders van kunnen genieten. In het interieur blijft het motorgeluid bescheiden op de achtergrond - wat dat betreft is de RCZ R een stiltecoupé vergeleken bij de hitsige, rauwe hardcore Alfa Romeo 4C. De echte liefhebber ziet dat vast graag anders, al blijft de alledaagse bruikbaarheid van de auto in deze setting wel intact.
 
Als sportiefste jongetje van de klas leent de RCZ R zich sowieso opvallend gemakkelijk voor dagelijkse ritten. Neem de gasrespons: zolang de toerenteller zo om en nabij de 2.000 rpm blijft schommelen, reageert de motor kalm en gemoedelijk op je rechtervoet. Overtuigend, zonder meteen nerveus te zijn. Daarbij zet de 1.6 ook nog eens een aardig verbruik neer. Hoewel dat bij een RCZ natuurlijk niet de belangrijkste reden van aanschaf is, is het toch mooi meegenomen. Ook de relatief grote bagageruimte is zo'n prettige bijkomstigheid. Wel is het jammer dat je bij slecht weer altijd vieze vingers krijgt als je het kofferdeksel sluit.

270 pk
330 Nm
250 km/h
5,9 s
7,0 (6.3) l/100km
145 g/km
D
22%
€ 48.600
€ 51.660
€ 947 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Toyota GT86 2.0 D-4S

  • Subaru BRZ 2.0 D-4S Sport Executive

  • 2013 - Peugeot RCZ 1.6 THP 200pk

  • 2010 - Peugeot RCZ 1.6 THP 200pk