Peugeot RCZ R 1.6 THP

- 21 mei 2014

Speelruimte

Naast een praktisch randje heeft de RCZ R natuurlijk ook een sportieve kant. Die komt vooral naar boven zodra de motor hoger in de toeren klimt. Niet alleen het geluid wordt dan sportiever, ook reageert de THP gretiger op je rechtervoet. Met name in het vlottere bochtenwerk blijkt de RCZ een vermakelijke speelkameraad. Doordat de stabiliteitscontrole pas laat ingrijpt, krijg je veel speelruimte om lekker met het gas - en de kont - te spelen. Dankzij het sperdifferentieel kun je ook 'gewoon' volgas een bocht aanvallen. Ondanks het feit dat er 270 pk op de voorwielen wordt losgelaten, sleurt de RCZ zich er onverstoorbaar doorheen. Daarbij zorgt het brede, lage postuur dat de auto mooi vlak blijft.
 
In steeds meer auto's vind je tegenwoordig systemen waarmee je zaken als het onderstel, de gasrespons en de besturing met een druk op de knop kunt instellen, maar de RCZ R blijft zonder zulke hulpmiddelen overeind. Sturen doet de RCZ bijvoorbeeld als iedere andere RCZ, daar heeft Peugeot niet aan gemorreld. Voor zo'n sportcoupé had het allemaal best nog een tandje zwaarder mogen zijn, al valt er met deze afstelling ook zeker te leven. De RCZ R betrekt je als bestuurder namelijk wel goed bij het rijden dankzij een flinke dosis feedback. De handgeschakelde zesbak - met korte verzetten - schakelt gelukkig wel vrij zwaar; zo zien we het graag.

270 pk
330 Nm
250 km/h
5,9 s
7,0 (6.3) l/100km
145 g/km
D
22%
€ 48.600
€ 51.660
€ 947 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Toyota GT86 2.0 D-4S

  • Subaru BRZ 2.0 D-4S Sport Executive

  • 2013 - Peugeot RCZ 1.6 THP 200pk

  • 2010 - Peugeot RCZ 1.6 THP 200pk