Happy few
Nee, van een hybride in de automobiele subtop kijken we al lang niet meer op. Toch heeft de E-Klasse zowaar nog een primeur in huis: in dit segment is het de eerste hybride waarin een huwelijk is voltrokken tussen een elektro- en een dieselmotor; het 204 pk sterke blok uit de E 250 CDI om precies te zijn. De daaraan gekoppelde elektromotor tilt het gecombineerd vermogen naar 231 pk - exact evenveel als de 'gewone' E 300 BlueTEC. Beide E 300's presteren dan ook op hetzelfde niveau, met dat verschil dat de 'gewone' E 300 BlueTEC z'n vermogen door een drieliter V6 krijgt geserveerd, terwijl er onder de motorkap van de Hybrid een 2.1 met twee cilinders minder ligt.
Het typeplaatje mag je dus met een korrel zout nemen en je kunt je zelfs afvragen wat de Hybrid eigenlijk toevoegt aan de E 250 CDI en de E 300 BlueTEC. Qua sprintvermogen en topsnelheid geven ze elkaar immers niets toe. Toch heeft de E 300 BlueTEC Hybrid een groot voordeel: het verbruik. Mercedes belooft een verbruik van ruim 1 op 24 en daarmee behoort de Benz - alleen als Limousine, de Estate valt net buiten de boot - tot de happy few die in aanmerking komt voor 20% bijtelling. Momenteel is de Lexus GS 300h de enige hybrideconcurrent die 'm dat nadoet. Daarnaast is de Hybrid in de aanschaf ook respectievelijk iets (500 euro) tot veel (acht mille) goedkoper dan de E 250 CDI en de E 300 BlueTEC.
2017 - Mercedes-Benz E-Klasse Estate 200 Avantgarde
2016 - Mercedes-Benz E-Klasse 220d Lease Edition
2013 - Mercedes-Benz E-Klasse E200 BlueDIRECT Avantgarde
2010 - Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet 250 CGI
2010 - Mercedes-Benz E63 AMG
2010 - Mercedes-Benz E-Klasse Estate 220 CDI BE Avantgarde
2009 - Mercedes-Benz E63 AMG Estate
2009 - Mercedes-Benz E-Klasse Coupé 350 CGI
2009 - Mercedes-Benz E-Klasse E250 CDI Avantgarde
2008 - Mercedes-Benz E-Klasse E300 BlueTEC Avantgarde