Audi A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI Ambition Pro Line S

Pawel Piotrowski - 2 juni 2014

Laagcalorisch gas

Motorisch is de g-tron op de 1.4 TFSI zonder cilinder-on-demand technologie gebaseerd. Om het blok geschikt te maken voor CNG is het vermogen teruggebracht naar 110pk en het koppel gelijk gebleven. Op basis van het opgegeven brandstofverbruik ligt de gecombineerde actieradius in theorie op 1.400km; 400km op CNG en 1.000km op benzine. In Nederland kun je aan de pomp alleen laagcalorisch gas van een mindere kwaliteit tanken, waardoor de opgegeven actieradius optimistisch is. Met een volle aardgastank ter waarde van € 15 kom je in de praktijk tussen 240 en 270 kilometer ver. Omgerekend naar een kilometerkostprijs rijd je met de g-tron nog steeds aanzienlijk goedkoper dan met een vergelijkbare benzine- of dieselauto.

Indien je uitsluitend op aardgas wil rijden moet je daar wel wat voor over hebben. Met de landelijke dekking van CNG-tankstations zit het inmiddels goed, maar in de praktijk moet je vaak wel enkele kilometers van je route afwijken om zo’n pomp te bereiken. De tankprocedure is relatief eenvoudig en kort, daarnaast kun je CNG – in tegenstelling tot LPG – ook onbemand tijdens nachtelijke uren tanken. Wanneer je veel rijdt zul je de pomp ook vaak moeten aansturen. Door de beperkte actieradius is uitsluitend rijden op aardgas alleen interessant voor mensen met vaste trajecten of een pomp in de buurt. In alle andere gevallen zul je de benzinetank moeten aanspreken en met de huidige brandstofprijzen zal niemand dat vrijwillig doen.

Onderweg met de g-tron vallen mij geen verschillen op tussen rijden op benzine of aardgas. De 1.4 TFSI start in principe altijd op benzine en schakelt na enkele minuten automatisch over naar aardgas. Hiervan merk je als bestuurder niets, alleen aan het groene lampje in het instrumentarium kun je aflezen wanneer je op aardgas rijdt. Dit doet de A3 Sportback opvallend onopvallend, zonder hikken, schokken of plotselinge vermogensdalingen. Met 110pk en 200Nm heeft het blokje voldoende pit in huis om de g-tron vlot van zijn plek te krijgen. Vooral in het lage- en middentoeren gebied spreekt de kleine motor vurig aan op commando’s van het gaspedaal. Daarbij laat de feilloos schakelende S-Tronic transmissie de auto sneller lijken dan die in werkelijkheid is. Met Audi Drive Select kun je het karakter van motor en bak beïnvloeden. In ‘comfort’ wordt de A3 gezapig, terwijl ‘dynamic’ de g-tron onnodig opfokt. De ‘auto’ stand, waarbij de gulden middenweg gekozen wordt, is de beste keuze.

110 pk
200 Nm
197 km/h
10,8 s
5,3 (3.6) l/100km
88 g/km
A
22%
€ 28.900
€ 44.733
€ 820 / maand
€ 230 - € 252 / kwartaal
  • Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate

  • Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW

  • Renault Megane E-Tech EV60 Iconic

  • Volkswagen ID.3 204 pk 1st Plus

  • Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited

  • Seat Leon 1.5 eTSI FR

  • Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style

  • Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI N2

  • BMW 1 Serie 118i Luxury Line

  • Nissan Leaf e+ 62 kWh Tekna

  • 2020 - Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition

  • 2015 - Audi RS 3 Sportback 2.5 TFSI quattro S tronic Pro Line plus

  • 2015 - Audi A3 Sportback e-tron 1.4 TFSI S tronic Ambition Pro Line Plus

  • 2014 - Audi A3 Cabriolet 1.8 TFSI S tronic Ambiente Pro Line plus

  • 2014 - Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition

  • 2014 - Audi A3 1.6 TDI Ultra e Edition

  • 2013 - Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line +

  • 2012 - Audi A3 2.0 TDI Ambition

  • 2012 - Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction

  • 2012 - Audi RS 3 Sportback 2.5 TFSI