Renault Clio RS Turbo 200 EDC

- 18 juni 2014

RS Monitor

Uiteraard zien we het fijne R-Link systeem weer terug. Een nuttig infotainmentsysteem, aangevuld met leuke en zinloze gimmicks. Maar dat laatste geeft niks, want het kost immers niks extra of je de reisspel-app of aanvullende motorgeluidjes heb geïnstalleerd. Dit keer is het systeem uitgebreid met de RS Monitor. Talloze metertjes en grafiekjes geven tijdens het rijden informatie over bijvoorbeeld G-krachten, de benutting van de vermogens- en koppelkromme of de gerealiseerde tijden in sprintjes en remproeven. Het zijn zelfs zoveel schermpjes dat het soms even zoeken is om de juiste te pakken te krijgen. Nu is er natuurlijk het nadeel dat je tijdens intensief rijden niet steeds op het schermpje kan turen, maar ook daar is aan gedacht, want via een usb-stick zijn alle gegevens te exporteren naar eigen sheets. Het is dan natuurlijk wel van belang dat het systeem feilloos werkt en dat deed het helaas niet. Meerdere keren viel het uit en werkte het pas weer nadat de auto echt van het contact af geweest was.

Met de RS Monitor leer je wel het maximale uit de Clio RS te trekken. Je bent je meer bewust van je acties en de gevolgen daarvan op de prestaties. Natuurlijk kan deze auto knalhard rechtuit. Zeker met de Launch Control ingeschakeld, schiet je van je plek en bereik je in 6,7 tellen de 100. Sterker, de RS Monitor bevestigde ons zelfs een tijd van 6,11 seconden, al kunnen we deze waarden niet met geijkte apparatuur staven. Wanneer je hierna nog doorgaat, valt de stabiliteit van de Clio op. Moeiteloos schiet je door naar 180 km/h, zonder dat de auto een krimp geeft. Hierbij doet de dubbele koppeling 'EDC' zijn werk haast geruisloos. Het leuke is dat in de RS Monitor in een animatie te zien is welke versnelling ingelegd is, maar ook welke voorgeselecteerd is. Wanneer je zelf de touwtjes in handen wilt hebben kan je met de flippers de controle overnemen over de versnellingsbak. In de manuele stand is dit zelfs permanent en zal de auto je gewoon laten merken waar de begrenzer ligt.

200 pk
240 Nm
230 km/h
6,7 s
7,5 (6.3) l/100km
144 g/km
C
22%
€ 25.990
€ 30.664
€ 562 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Audi A1 Sportback 1.4 TFSI 122pk Ambition Pro Line

  • Volkswagen Polo BlueGT 1.4 TSI Executive Plus

  • Peugeot 208 1.2 PureTech GT-Line

  • Skoda Fabia 1.2 TSI Style

  • 2019 - Renault Clio TCe 100 R.S. Line

  • 2017 - Renault Clio TCe 120 Intense

  • 2013 - Renault Clio Estate Energy dCi 90 Dynamique Eco2

  • 2013 - Renault Clio TCe 90 Expression

  • 2009 - Renault Clio RS 2.0 16V

  • 2008 - Renault Clio Estate 100 TCE Dynamique

  • 2006 - Renault Clio 1.5 dCi 85 Dynamique

  • 2006 - Renault Clio 1.5 dCi 105 Dynamique Luxe

  • 2006 - Renault Clio V6

  • 2006 - Renault Clio 1.4 16v Dynamique Luxe