Van beter naar best
Hoewel het onderstel één op één van de vorige generatie overgenomen had kunnen worden, is er toch een hoop aangepast om de auto nog beter te laten rijden. Zo is de besturing directer, is de ophanging aangepast en lichter en is de motor op verschillende punten aangepakt. Dat geheel resulteert in een fijn rijdend autootje, zowel in de stad als daarbuiten. Vooral zijn erg volwassen aandoende vering en demping maakt indruk. Ga je over drempels, of rijd je over hobbelige klinkerwegen, dan voelt de auto stabiel en stevig aan. In bochten helt de carrosserie nauwelijks over. Deze strakke wegligging gaat niet ten koste van het comfort, dat is er ruim voldoende. Schakelen doet de versnellingsbak met veel gevoel en precisie, maar dat is ook wel nodig om de gang er in te houden. Geef je vol gas in de vierde versnelling bij 80 km/h, dan gebeurt er niet al teveel. In de stad en op binnenwegen merk je niet zoveel van het beperkte vermogen; tot zo'n 60 km/h is de acceleratie prima in orde. Het typische driecilindergeluid hoor je vooral bij acceleratie. Op een constante snelheid - zelfs boven 'de 120' - is deze naar de achtergrond verdrongen. Het grote voordeel van de kleine motor is het verbruik. Hoewel we tijdens de test geen representatief testverbruik konden meten, weten we uit ervaring dat het blokje eenvoudig zuinig kan zijn. Door efficiëntieverhogende wijzigingen, moet de auto een gemiddeld verbruik van 3.8 l/100 kilometer kunnen halen. Deze waarde staat gelijk aan een uitstoot van 88 gram CO2 en dus 14% bijtelling voor de zakelijke rijder.
Suzuki Celerio 1.0 DualJet Exclusive
Opel Karl 1.0 ecoFLEX Edition
Kia Picanto 1.0 CVVT First Edition
Hyundai i10 1.0 i-Motion Comfort Plus
Skoda Citigo 1.0 Greentech Elegance
Citroën C1 e-VTi 68 Airscape Feel Edition
Renault Twingo SCe 70 Expression
Peugeot 108 1.0 e-VTi Allure TOP!
Mitsubishi Space Star 1.2 Instyle CVT