Zonder stoppen naar Marseille
De V40 D4 kies je niet om zijn binnenruimte, maar om zijn hoge vermogen en fijne rijeigenschappen. In beide heeft de auto ons niet teleurgesteld. 190 Pk en een koppel van 400 Nm zijn ruim voldoende om de 1.360 kilo zware V40 tot indrukwekkende prestaties te helpen. In 7,5 seconden is de 100 kilometer per uur al gehaald. Weinig auto's met een lage bijtelling zullen hem dat nadoen. Mede door zijn forse vermogen mag de auto een geremde aanhanger van liefst 1.500 kilogram trekken. Iets wat in dit segment zeker geen gemeengoed is. De topsnelheid van de D4 is begrensd op 190 kilometer per uur. In Nederland zul je deze snelheid überhaupt niet halen - als je je rijbewijs wilt behouden - en ook op de Autobahn is het steeds minder mogelijk om boven de '200' te rijden. Om deze snelheidsbegrenzing zouden wij de auto niet laten staan. Wil je toch harder rijden, dan staat de 'normale' D4 in de prijslijst. Zonder de begrenzer haalt deze auto 230 km/u, maar kost hij 4.500 euro meer door zijn hogere gemiddeld verbruik. Wel is deze auto in tegenstelling tot de 'Business' te bestellen met automaat. Maar dan zou de meerprijs zelfs zeven mille bedragen.
Ondanks het flinke vermogen geeft Volvo een gemiddeld verbruik op van slechts 3.3 liter per 100 kilometer. Zoals vaker haal je die waarde nooit en te nimmer. Zelfs als je niet harder dan 100 rijdt en af en toe eens achter een vrachtwagen blijft 'hangen' kom je niet onder de 4 l / 100 km. Met een klein beetje moeite - vooral door toepassing van 'het nieuwe rijden' - haalde ik een gemiddeld verbruik van 4.9 liter per 100 kilometer. Met kleinere velgen - met smallere banden - de standaard achterbumper én zonder achterspoiler moet een gunstiger verbruik te realiseren zijn. Al deze genoemde zaken zorgen voor meer weerstand, die het verbruik negatief beïnvloedt. Houd je het gemiddeld verbruik zoals het mijne, dan is een volle tank voldoende om ruim 1.250 kilometer ver te komen; toch lekker om zonder tanken van Utrecht naar Marseille te kunnen rijden.
Seat Leon ST 2.0 TDI X-PERIENCE
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 180 Ambition
Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI Cupra 280
MINI Clubman Cooper D Chili
Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline
Skoda Octavia Combi RS 2.0 TSI DSG
Renault Mégane Estate 1.6 dCi 130 GT-Line
Skoda Octavia Combi Greenline 1.6 TDI Businessline
Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium
Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi i-Catcher
Toyota Auris Touring Sports Hybrid Lease Exclusive