Comfortabel en uitdagend
Een hoog vermogen is één, goede rijeigenschappen zijn nummer twee. Toen we met de V40 D2 op pad waren, bevielen zijn prettige rijeigenschappen ons en die zijn in de basis niet anders bij de D4. Door het standaard op de D4 aanwezige 'Dynamic chassis', zijn de reacties op het stuurwiel wel wat directer en is de auto ietwat verlaagd. Hierdoor ligt de auto strakker op de weg, maar is de vering ook wat stugger. Korte oneffenheden worden goed voelbaar doorgegeven aan de inzittenden. Zoals we al eerder aangaven: grote velgen zijn mooi, maar niet bevorderlijk voor het comfort. De 17 inch velgen bieden echter wel voldoende comfort om zonder pijn en moeite van A naar B te reizen, ook als A en B ver uit elkaar liggen. Het chassis doet zijn werk goed als het gaat om stuurgedrag en het op de weg zetten van het vermogen. De auto nodigt uit om bochtige wegen te verkiezen boven de snelweg. Ook als je voor je gevoel wat te hard een bocht in rijdt, bijten de banden zich in het asfalt en gaat de auto er zonder morren doorheen. Nooit hadden we last van een heftig knipperend lampje van de tractiecontrole, al reden we altijd op droog wegdek. Op nat wegdek kunnen we ons voorstellen dat de voorwielen door het hoge koppel de grip verliezen.
Seat Leon ST 2.0 TDI X-PERIENCE
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 180 Ambition
Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI Cupra 280
MINI Clubman Cooper D Chili
Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline
Skoda Octavia Combi RS 2.0 TSI DSG
Renault Mégane Estate 1.6 dCi 130 GT-Line
Skoda Octavia Combi Greenline 1.6 TDI Businessline
Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium
Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi i-Catcher
Toyota Auris Touring Sports Hybrid Lease Exclusive