MINI Cooper 5-deurs

- 24 februari 2015

Voortreffelijk rijgedrag

Nadat de pulserende startschakelaar naar beneden wordt geduwd, kan ervaren worden waarom je deze auto zou willen kopen. We rijden de Cooper met 136pk sterke driecilinder. De motor heeft een kenmerkende grom en geeft een alerte gasrespons. Nooit is er het idee dat je iets tekort komt en zwaardere motorisering is eigenlijk overbodig. Door het optionele Dynamic Damper Control is de auto in een sportstand te zetten, waardoor de auto nog een tandje steviger aanvoelt. Het sturen gaat heerlijk direct en hier komt het - ook door MINI zelf - gekoesterde kartgevoel naar boven. Het is nooit onzeker welke koers de auto zal volgen. Doordat de dempers in te stellen zijn kan er nog betrekkelijk comfortabel gereisd worden met de Cooper. Drempels en slecht wegdek worden behoorlijk doorgegeven aan de inzittenden, maar hinderlijk is het nooit.  Wij rijden de handgeschakelde versie, die stevig schakelt en er geen twijfel over laat in welk verzet de pook terechtkomt.

Nieuw voor MINI is het scala aan veiligheidsvoorzieningen dat voor de auto bijgeleverd kan worden. De verkeersbordherkenning is al bekend, ook actieve cruise control en een grootlichtassistent zijn op de testauto aanwezig. De cruise control houdt automatisch afstand tot zijn voorganger. Op tweebaanswegen werkt dit uitstekend, maar op snelwegen is de adaptive cruise control minder praktisch. Het veroorzaakt dat de auto flink in de remmen gaat wanneer een voorliggende auto gedetecteerd wordt en er een groot gat tussen de twee auto's ontstaat. Medeweggebruikers verklaren het snel tot onnodig links rijden en dit roept irritatie op. 

De nieuwe driecilinder - die ook in de 2 Serie van BMW gebruikt wordt - is een stuk zuiniger dan de motor in de vorige Cooper. Dit alles is natuurlijk relatief, maar in de testweek waarin het behoorlijk koud was en er veel wind blies, betekende dit zonder veel moeite een testverbruik van 1 op 15. Zoals verwacht is dit verbruik ver boven de fabrieksopgave, maar met wat meer inzet kan een beter verbruik gemakkelijk gerealiseerd worden. Zet de auto in de Green-stand en je zult op het display gelijk zien hoeveel kilometer je al extra kunt rijden op een tank. Dit werkt erg aanmoedigend en heeft een beter verbruik als resultaat.

136 pk
220 Nm
207 km/h
8,2 s
6,4 (4.7) l/100km
109 g/km
C
22%
€ 23.016
€ 32.624
€ 598 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Mercedes-Benz A-Klasse 160 Ambition

  • Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline

  • DS 4 Crossback 1.2 Puretech 130 S&S Business

  • Honda Civic 1.0 i-VTEC Premium

  • Mazda 3 Skyactiv-D 1.5 Skylease GT

  • Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm Limited Edition Sport

  • Renault Mégane Energy TCe 205 EDC GT

  • Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line +

  • Kia cee'd 1.6 CRDi Premium Pack

  • 2020 - Mini Electric 32,6 kWh Charged

  • 2018 - MINI Cooper S 5-deurs

  • 2014 - MINI Cooper S Chili

  • 2010 - MINI Cooper D 1.6 16V Chili

  • 2010 - MINI John Cooper Works World Championship 50

  • 2009 - MINI Cabrio Cooper Chili

  • 2006 - MINI Cooper 1.6 16v Chili

  • 2006 - MINI Cooper Cabriolet 1.6 16v Chili

  • 2006 - MINI Cooper 1.6 16v Chili