Een tandje beter
Bij het rijden merk je ook iets van de wijzigingen die zijn doorgevoerd. Waar de oude versie nog wel eens hakerig kon schakelen, is in de nieuwe Picanto de versnellingsbak aangepast. Hierdoor is de overbrenging minder te merken en gaat het schakelen vloeiender. Het aangrijpingspunt van de koppeling is nog steeds vrij vaag, zoals we wel vaker merken in het A-segment. De Kia is leverbaar met twee benzinemotoren en één LPG-variant. De benzinemotoren hebben een inhoud van respectievelijk 1.0 en 1.2 liter. De eerste levert 69 pk en de tweede doet met 85 pk een behoorlijke duit in het zakje. Wij rijden de 1.0, hoewel de auto met deze motor aanvoelt alsof hij meer potentie heeft. Nergens wordt er echt vermogen gemist en blijft de auto best pittig, waar hij zijn naam eer aan doet. Wel maakt de auto bij het meekomen met het verkeer behoorlijk wat toeren en dit kan het verbruik niet ten goede komen. Het sturen voelt licht aan, maar op de bochtige dijken waar de auto is getest stelt de Picanto niet teleur. De auto is nergens week, maar blijft comfortabel en komt hierdoor over als een auto van een hoger segment. Ondanks dat de auto bij 120 kilometer per uur flink wat toeren maakt, blijft de geluidsoverlast ruim binnen de perken. Het windgeruis en het rolgeluid van de banden worden netjes teruggedrongen naar de achtergrond.
Opel Karl 1.0 ecoFLEX Edition
Citroën C1 e-VTi 68 Airscape Feel Edition
Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-play
Renault Twingo SCe 70 Expression
Peugeot 108 1.0 e-VTi Allure TOP!
Suzuki Celerio 1.0 DualJet Exclusive
Hyundai i10 1.0 i-Motion Comfort Plus
Mitsubishi Space Star 1.2 Instyle CVT
Skoda Citigo 1.0 Greentech Elegance