Doe maar gewoon...
Zoals eerder aangehaald, is de doelgroep voor deze auto nagenoeg dezelfde als die van de Freelander. 'Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg' geldt tevens voor het rijgedrag. Alles gaat zoals je verwacht, maar 'gek' wordt het niet. Vertrouwenwekkend is de term die het best past bij de afstemming van het onderstel en het stuurgedrag. Ook in combinatie met grote wielen is het comfort ruim voldoende en de besturing - en het gevoel in het stuurwiel - strak en direct. Dat de Discovery Sport niet uitnodigt tot een sportieve rijstijl, komt mede door het leeggewicht van bijna 1.800 kilo. Overhellen doet de auto niet overmatig, maar in bochten voel je wel dat je met een flinke auto onderweg bent. Dankzij de krachtige 2,2 liter grote dieselmotor - die niet nieuw is, maar wel zuiniger en stiller is geworden - en de soepel schakelende negentraps automaat komt hij wel rap van z'n plek. Helaas zit er wel wat vertraging in de automaat. Trap je op het gas, dan duurt het even voordat hij reageert. Maar toch, in net iets minder dan 9 seconden wordt de '100' aangetikt. Deze waarde is vooral een verdienste van het koppel van 420 Nm dat al bij 1.750 toeren per minuut beschikbaar is. Het maximumvermogen - van 190 pk - komt vrij bij 3.500 tpm. Door het hogere wagengewicht, vierwielaandrijving én de sterke motor mag de Discovery Sport een geremde aanhanger van liefst 2.000 kilogram trekken. Genoeg voor een flinke paardentrailer bijvoorbeeld. Voor een laag verbruik zijn die kenmerken juist beperkend. Na een testperiode waarin een mix werd gereden van snelweg, buitenwegen, bebouwde kom én buiten de gebaande paden, werd een gemiddeld verbruik van 8.3 liter per 100 kilometer gerealiseerd. Hoewel ruim boven de fabrieksopgave van 6,0 liter per 100 kilometer, is het niet een slechte waarde voor een auto als deze. Rijd je meer op de snelweg, met constante snelheden, dan zal het verbruik nog wat positiever uitpakken.