In de middenmoot
Ook het interieur is weer helemaal up-to-date. Achter het stuur zijn digitale tellers te vinden, die erg duidelijk af te lezen zijn. Eveneens is er informatie van de navigatie en media op terug te vinden en zijn de geactiveerde veiligheidssystemen zichtbaar. De knoppen van de klimaatregeling zijn vereenvoudigd, waardoor het dashboard een cleane uitstraling heeft gekregen. Bijna alle functies zijn te regelen via het snel reagerende touch screen en de spraakbesturing, die ook erg fijn werkt. De overige instellingen kunnen via de knoppen aan het stuur worden gedaan. Dat stuur zelf had wel wat dikker mogen zijn, maar het is wel erg goed in te stellen op de bestuurder. De testauto is zelfs voorzien van een elektrisch instelbare stuurkolom met een geheugenfunctie (à 300 euro), wat uniek is in deze klasse. De stoelen profiteren van dezelfde memorytechniek en zitten bovendien bijzonder comfortabel. Ook op langere stukken blijft de ondersteuning en in bochten word je goed op je plek gehouden.
De gebruikte materialen in het dashboard, middenconsole en de knoppen aan het plafond stellen wel een beetje teleur. Het kunststof is hier en daar erg hard en krasgevoelig. De algemene indruk is zeker niet slecht, maar een concurrent als de Volkwagen Passat is voorzien van degelijkere materialen. Ook qua ruimte kan de Mondeo niet iedereen overtreffen, maar de achterpassagiers komen niets te kort. Overigens ook qua veiligheid niet, want de Mondeo is de enige D-segmenter met airbags in de gordels. Ook aan opbergvakjes is gedacht, hoewel daar de kanttekening bij is te plaatsen dat het grote vak in de middenconsole open zijkanten heeft, waar opgeborgen spullen uit kunnen vallen. De kofferbak valt in de middenmoot van het segment. Ruimte is er genoeg en de bagage is ook gemakkelijk op te bergen door de brede opening en de lage tildrempel.

BYD Seal 6 DM-i Touring Comfort

Peugeot 508 SW HYbrid 225 e-EAT8 Blue Lease Allure

Skoda Superb Combi 1.5 TSI Greentech Sportline Business

Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI Elegance Business R

Audi A4 40 TFSI

Mercedes-Benz C-klasse Estate C 200 d AMG Line

Renault Talisman Estate Energy dCi 160 EDC Intens

Kia Optima Sportswagon GT 2.0 T-GDi AT6

Subaru Levorg 1.6 GT-S Premium

2020 - Ford Mondeo Wagon Hybrid eCVT ST-Line

2016 - Ford Mondeo sedan 2.0 EcoBoost Vignale

2015 - Ford Mondeo 1.5 EcoBoost Titanium

2011 - Ford Mondeo ECOnetic 1.6 TDCi Titanium

2010 - Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium

2008 - Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X-Pack

2007 - Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Ghia

2006 - Ford Mondeo Wagon 1.8i-16V Platinum


