Goede eerste poging
Hoewel downsizing hét motto is van de automobielindustrie, hield Toyota vast aan de al jaren beschikbare ongeblazen motoren en de hybride aandrijflijnen. Nu is daar toch een - afgerond - 1200 cc kleine benzinemotor met een turbo. Met 116 pk levert hij genoeg vermogen, hoewel veel van zijn concurrenten uit een kleinere motorinhoud méér kracht halen. Toch verlang je in de praktijk niet naar extra vermogen. De standaardsprint gaat in tien seconden en de koek is uiteindelijk pas op bij 200 kilometer per uur. Zeker voor het voornamelijk vlakke Nederlandse wegennet is het motortje ruim voldoende. Het is niet alleen het vermogen en de soepele afgifte daarvan dat indruk maakt, ook de stilte in het interieur is ongekend. Bij acceleratie hoor je ergens in de verte een prettig klinkend brommetje, maar cruise je met 120 over de snelweg, dan is het een oase van rust. Dit komt deels op het conto van de flink aangepakte geluidsisolatie, maar ook de stille loop van de 1.2T draagt daaraan bij. Tijdens de testperiode is een mix gereden van snelweg, stad en buitenwegen. Ondanks een groot aandeel van stadskilometers, blijft het testverbruik steken op zes liter per 100 kilometer. Wederom niet zo zuinig als beloofd, maar wel netjes.