Niet in een hokje te plaatsen
Het rijgedrag van een auto laat zich vaak typeren als comfortabel of juist sportief. De Auris laat zich niet zo gemakkelijk in een hokje plaatsen. Hoewel hij in de basis is gericht op het zo prettig mogelijk van A naar B gaan en op het uitgerust uitstappen, heeft hij een pittig randje. Grip heeft hij te over en dankzij de prettig directe, communicatieve en vrij stevige besturing laat hij zich rap door bochten dirigeren. Daarbij geeft het onderstel geen krimp en blijft de Toyota mooi in balans. Richels en korte oneffenheden voel je, maar het wordt nooit irritant. De remmerij voelt vertrouwenwekkend aan en doet - net als de rest van de auto - precies wat je verwacht: goed doseerbaar en bijterig als je dat wilt. Voor 895 euro is de Auris voorzien van een veiligheidspakket. Naast rijbaanassistentie zit in dat pakket een remassistent. Waar veel andere systemen tot maximaal 50 km / u werken, remt de Auris tot liefst 80 km / u voor je, wanneer je even niet op zit te letten tijdens het filerijden. Eerst geeft hij een harde pieptoon, als waarschuwing dat er een obstakel opdoemt en daarna zal de auto zelf in de ankers gaan. In de praktijk werkt het prima. Even een moment van onoplettendheid en een pieptoon klinkt. Dat hij daadwerkelijk zelf remt, geloven we op het woord van Toyota.