Comfortabeler
Zoals gezegd reden wij met de instapper van de A-reeks. En dat is absoluut niet afzien, want hoewel de auto in eerste instantie niet overtuigend lijkt met zijn 102 paardenkrachten, sprint de auto in een nette 10,6 seconden naar 100 km/h. De koek is pas op bij 190 km/h op, wat bijzonder netjes is te noemen. Ook in de praktijk verlang je niet gauw naar meer vermogen: de motor is gretig en blijft daarbij keurig op de achtergrond. De zesbak is minder hakerig dan voorheen en helpt je gemakkelijk versnellen, terwijl je met de koppeling precies aanvoelt wat je aan het doen bent. Een ander puntje van kritiek, namelijk dat de A-Klasse aan de harde kant was, is door Mercedes naar de andere wereld geholpen.
Optioneel is er het adaptieve dempingsysteem, maar ook zonder die ophanging voelt de A-Klasse comfortabeler aan. Nu reden wij met brave 16 inch wielen met hogere banden, die ook veel klappen zullen opvangen, maar daarnaast is het goed merkbaar dat de nadruk meer op comfort is komen te liggen. Het maakt de A160 een hele fijne reisauto, die koersvast is en waarbij het aan boord opvallend stil is. Het gemiddeld verbruik ligt op 1 op 16, terwijl 1 op 18,5 wordt beloofd. Geen schokkende afwijking dus, terwijl er best wat van de auto is gevraagd.

Kia Ceed 1.4 T-GDI ExecutiveLine

MINI Cooper 5-deurs

Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline

DS 4 Crossback 1.2 Puretech 130 S&S Business

Honda Civic 1.0 i-VTEC Premium

Mazda 3 Skyactiv-D 1.5 Skylease GT

Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm Limited Edition Sport

Renault Mégane Energy TCe 205 EDC GT

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line +







