Is dat een Skoda?
Wij zijn niet de enigen die aan zoveel pracht en praal uit Tsjechië nog moeten wennen. Tijdens de testweek oogsten wij met de nieuwe Superb veel nieuwsgierige blikken. Allemaal lijken ze hetzelfde te willen zeggen; 'is dát een Skoda?' En bijna iedereen die we spreken vindt het een mooie auto. Nu ligt dat ook voor een deel aan de uitvoering waarmee wij onderweg zijn. De goed aangeklede Style Businessline ziet er met zijn chromen raamomlijsting, donkere Bi-Xenon koplampen en indrukwekkende 19 inch Phoenix velgen à 800 euro statig uit. En getooid in Business Grey metallic wordt de fraaie belijning van het koetswerk mooi geaccentueerd.
Maar ook in de basis oogt de Superb slanker en gespierder. De Skoda is zowel langer als breder geworden en de wielbasis is eveneens gegroeid. Daardoor ligt de auto rustiger op het netvlies. Het koetswerk is onmiskenbaar sterker geboetseerd, met een scherpe horizontale vouw over de flank en fors uitgeklopte wielkasten. Een goed gelijnde auto, maar niet uniek. Denk alles boven de horizontale lijn weg en je ziet opeens veel herkenbare trekjes van BMW. Is dat erg? Nee, maar het is wel duidelijk waar Skoda de inspiratie voor de slanke look vandaan heeft gehaald. Deze slankheid wordt enkel door het hoge achterwerk verstoord. De nieuwe Superb koestert de nuchtere gedachtegang van de voorganger in een zichtbaar fors bagagecompartiment. Hier volgt vorm nog functie.
2020 - Skoda Superb Combi 1.5 TSI Greentech Sportline Business
2016 - Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 pk Style Businessline
2013 - Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greenline Ambition Businessline
2011 - Skoda Superb Combi Greenline 1.6 TDI Business Line
2010 - Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG Elegance
2008 - Skoda Superb 2.0 TDI Ambition
2007 - Skoda Superb 2.0 TDI Elegance