Charme van Gründlichkeit
Na het instappen en dichtslaan van de solide deur voel je je gelijk thuis in de ruime Skoda. De stoelen zijn groter, beter geprofileerd en bieden meer ondersteuning dan voorheen. Ook langere medemensen kunnen een aangename zitpositie vinden. Alles zit op de plek waar je het verwacht en het overzicht van de carrosserie is prima. Slechts naar achteren is het zicht beperkt, maar dat wordt met een achteruitrijcamera opgelost. De bouwkwaliteit en afwerking van het interieur zijn op het bekende Volkswagen Groep niveau. De Superb laat een solide, degelijke en nuchtere indruk achter. Het heeft wellicht niet de flamboyante ambiance van een Fransoos, maar de Duitse - of in dit geval Tsjechische - Gründlichtkeit heeft ook zijn charme.
Op motorengebied heeft de Superb daarentegen ietwat van zijn charme ingeboet. De overheerlijke smeuïge 3.6 V6 FSI 4x4 is niet meer. In plaats daarvan biedt Skoda op benzinegebied alleen nog geblazen viercilinders aan, met vermogens variërend van 125pk tot 280pk. Dieselaars hebben de keuze uit 120, 150 en 190pk. De sterkste varianten zijn ook met vierwielaandrijving leverbaar. Een automatische transmissie in de vorm van een zes- of zeventraps DSG is op bijna alle uitvoeringen mogelijk. Wij reden echter met de meer gangbare 1.4 TSI Greentech ACT met 150pk, 250Nm, cilinderuitschakeling en manuele zesbak. In de praktijk bleek deze combinatie volledig toereikend voor de 1.325kg wegende Superb, maar een luxe rijgevoel wilde desondanks niet ontstaan. Wie dat wenst kan beter voor een blok met grotere krachtreserves kiezen.
2020 - Skoda Superb Combi 1.5 TSI Greentech Sportline Business
2016 - Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 pk Style Businessline
2013 - Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greenline Ambition Businessline
2011 - Skoda Superb Combi Greenline 1.6 TDI Business Line
2010 - Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG Elegance
2008 - Skoda Superb 2.0 TDI Ambition
2007 - Skoda Superb 2.0 TDI Elegance