Aandachtstrekker
Bij de eerste kennismaking zal het voor degelijke automobilisten toch even slikken zijn. Want er is werkelijk geen enkele subtiliteit in het ontwerp te ontdekken. Bij het onthullen van de eerste X6 waren de kritieken toch het beste te vergelijken met een schamper hoongelach. Want wie zit er nu te wachten op een opgehoogde coupé, die minder praktisch is als een doorsnee sedan? Dat gelach verstomde al gauw, toen de BMW een schot in de roos bleek te zijn. Het eerste jaar na de introductie was de auto steevast uitverkocht en tot aan de komst van het nieuwe model in 2014 werd de auto voor zijn segment bovengemiddeld afgenomen. Met de nieuwe X6 verloochent BMW het vorige model niet, want het design is nog steeds enorm herkenbaar. In het geval van de M is het ontwerp met een dikke lijn onderstreept, want met de grote kieuwen op de flanken, het uitgebouwde achterwerk en de gestroomlijnde zijspiegels is er geen twijfel over mogelijk: dit is een koppensneller in de dop. En de echte kenner weet dat, wat af en toe leidt tot hinderlijke achtervolgingen op de snelweg door dubieuze types in verlaagde Golfjes, in de hoop om maar iets van een brul van de meesterlijke V8 op te vangen. Dat valt toch een beetje tegen met een kruissnelheid van 120 km/h op de cruise control.