De naam waardig
BMW Motorsport heeft door de jaren heen een reputatie opgebouwd waar je een merk op kan bouwen. Er wordt niet licht nagedacht over het verbinden van de naam aan een allegaar van modellen. Verwacht dan ook geen 2 Serie Gran Tourer M, of een 3 Serie GT op anabolendieet. Toch is er wel voor gekozen om de SUV's van BMW van een krachtkuur te voorzien. Met name het grote succes van Mercedes met de hogere AMG-varianten, zeker in de VS en het Midden-Oosten, draagt bij aan het besluit om de X5 en later de X6 als M op de markt te brengen. Maar wel met de merkwaarden en bijbehorende erfgoed in het achterhoofd. Het mag nooit op een teleurstelling uitdraaien en dat is bij de door de natuurwetten geteisterde SUV's makkelijker gezegd dan gedaan.
Met het DNA in het bloed van de X6 M zit het helemaal goed, daar is geen twijfel over mogelijk. De auto is niet alleen ontiegelijk snel, maar wat de ingenieurs van BMW Motorsport hebben uitgevoerd met de ophanging en de demping is bewonderenswaardig. Je vergeet regelmatig dat de auto 2240 kilo weegt, want in de bochten speelt dat hoge gewicht de auto nauwelijks parten. De lange lijst van instelmogelijkheden op het gebied van gasrespons, dempers en aandrijving veranderen de X6 M van een bovengemiddeld snelle luxewagen, tot een enorm plezierige sportwagen.