GTI-waarden
Ben je in de markt voor een Baleno, dan heb je keuze uit twee motoren. Allereerst is dat de 1.2 Dualjet die we al kennen uit onder andere de Swift. Met 90 pk op een leeggewicht van 840 kilogram is hij rap genoeg om met het verkeer mee te komen. Deze motor is desgewenst te koppelen aan een hybride-systeem (SHVS genaamd) die niet voor meer vermogen zorgt, maar wel het verbruik drukt. Wil je wel meer vermogen, dan kies je voor de door ons gereden 1.0 BoosterJet. Met 112 pk, 170 Nm koppel en 880 kilo schoon aan de haak: deze combinatie van getallen doet ons sterk denken aan de allereerste Golf GTI, dat belooft dus een hoop goeds. In de praktijk maakt de auto in combinatie met het driecilinder blokje een hoop van deze verwachting waar. Op een vlakke weg sprint de auto er met gemak vandoor en moet de standaardsprint in iets meer dan 11 seconden geklaard worden. An sich is dat niet buitengewoon snel, maar hij stopt pas met versnellen als de '200' wordt aangetikt. Het hoge koppel werkt in de steile bergen in het zuiden van Spanje mee om hem rap en vol vertrouwen naar boven te sleuren. Versnellen gaat gepaard met een typische driecilinderbrom, maar dit blijft mooi op de achtergrond. Volgens de fabrieksopgave moet een verbruik van 4.4 liter per 100 kilometer mogelijk zijn, waardoor er voor de zakelijke rijder 21% bijgeteld moet worden. In de praktijk gaf de boordcomputer een waarde van 5.7 l / 100 km aan.
Volkswagen Polo BlueMotion 1.4 TDI
Mazda 2 1.5 90 pk GT-M
Ford Fiesta 1.0 80pk Titanium
Toyota Yaris 1.0 VVT-i Lounge
Hyundai i20 1.2HP i-Motion
Nissan Micra 1.0 Tekna 100 pk
Citroën C3 1.2 PureTech Shine
Kia Rio 1.2 CVVT DynamicLine
Ford KA+ 1.2 Trend Ultimate
Volkswagen Polo 1.0 TSI Beats
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium