Fijne basis
Als basismotorisering heeft Peugeot Nederland gekozen voor de 130 pk sterke 1.2 PureTech 130. Wij reden de 5008 met die motorisering, gekoppeld aan een 6-traps automaat en we kunnen er kort over zijn: het voldoet al ruim. Uiteraard is het fijn om nog meer vermogen onder je rechtervoet te hebben, maar dankzij een gewichtsbesparing van zo'n 95 kg - afhankelijk van de uitvoering - ten opzichte van zijn voorganger en de snel schakelende automaat, spurt de auto in 10,4 seconden naar de '100' en wordt een topsnelheid van 188 km/u gehaald. Dit is niet alleen ruim voldoende voor de Nederlandse wegen, ook in de bergachtige omgeving rondom Lissabon sleurt de driepitter de forse auto eenvoudig naar boven. Bij vol accelereren hoor je een typische roffel van de onder motorkap, maar op cruise-snelheid is het stil aan boord. Franse auto's zijn beroemd om de onderstelafstemming die vooral op comfort gestoeld is. Peugeot heeft ervoor gekozen de 5008 juist wat stugger te maken, zodat hij nauwelijks overhelt in bochten en strak de hoek om gaat. Dit gaat wat ten koste van het rijcomfort. Dit merk je vooral op korte oneffenheden; deze worden wat nadrukkelijker doorgegeven aan de inzittenden dan je zou verwachten. Voordeel hiervan is dat de grens van onderstuur verrassend ver ligt en je de S van SUV letterlijk kunt nemen en een op- of afrit met vertrouwen op hoge snelheid kunt nemen.
Volgens de fabrieksopgave moet een gemiddeld verbruik van 5.2 liter per 100 kilometer mogelijk zijn. Een realistisch testverbruik hebben we niet kunnen noteren, maar de opgegeven waarde lijkt ons wat aan de erg optimische kant. Wil je écht zuinig van A naar B, dan biedt Peugeot naast de 130 pk en 165 pk sterke benzinemotoren uiteraard een reeks zelfontbranders aan. In een aantal landen heeft de basisdiesel slechts 100 pk. Deze is geschrapt voor de Nederlandse markt en dat is een goede keuze gezien een standaardsprint van bijna 14 seconden. Bij ons start het bij de 120 pk sterke 1.6 BlueHDi. Wil je meer vermogen, dan zijn er twee varianten van de tweeliter grote diesel: 150 en 180 pk. Ondanks dat Peugeot de auto nadrukkelijk als SUV op de markt zet, is vierwielaandrijving gek genoeg geen optie. Volgens de knappe koppen van het merk zijn hiervoor twee redenen. De eerste is dat het op dit moment nog niet mogelijk is om een dergelijke aandrijflijn in te passen in het gebruikte platform en de tweede reden is het zo laag mogelijk houden van de gemiddelde CO2-uitstoot van het gamma. Nu zullen de Nederlandse consumenten niet zo rouwig zijn over het ontbreken hiervan, maar we kunnen ons goed voorstellen dat in landen waar de wintersportgebieden liggen, dit als een groot gemis wordt gezien.
Dacia Duster Hybrid 140 Journey
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
BYD Atto 3 Design
Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground
Renault Arkana 1.6 E-Tech Hybrid R.S.-Line
Nissan Qashqai 1.3 Xtronic 12V MildHybrid Tekna+
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 48V Premium
Seat Ateca 1.5 TSI DSG-7 Xperience Business Intense
Aiways U5 63 kWh Showroom
Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury
Renault Kadjar 1.3 TCe 140 GPF Intens
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T Instyle