Fraai gebleven
Als Audi een opvolger presenteert van een bestaand model, lijkt het negen van de tien keer meer op een grondige facelift. Ook de nieuwe A5 heeft grote gelijkenissen met zijn voorganger, waarbij wel gezegd moet worden dat dit geen schande is; al vanaf het moment van de onthulling ruim 10 jaar geleden was vriend en vijand enthousiast over het ontwerp. Toch is de nieuwe A5 geheel anders en is geen enkel plaatwerkdeel hetzelfde. Waar de daklijn en de vorm van de chromestrip rond de zijruiten sterk lijken op de eerste A5, zijn de kont en de neus geheel van deze tijd en is de familieband met de Audi A4 duidelijk zichtbaar.
Wat de auto door zijn gestrekte vorm en grote wielkasten nodig heeft, zijn grote wielen. Onder 'de onze' liggen exemplaren van liefst 19 inch - een optie van bijna 2.200 euro - wat direct ook de grootste maat is die je op een normale A5 kunt bestellen. Het totaalbeeld is wat meer uitgesproken dan de eerste generatie. Dit komt vooral door de dikker aangezette lijnen over de flanken en op de motorkap. Hij komt ook wat dikker over en ondanks zijn klassieke lijnenspel oogt hij modern en passend binnen het nieuwe familiegezicht van Audi.