Vertrouwenwekkend
Voor net iets meer dan 44 mille koop je een A5 Coupé. Onder de kap ligt dan een 1.4 TFSI, gekoppeld aan de S-Tronic en voorwielaandrijving. Op het gebied van benzinemotoren heb je naast de instapper enkel de keuze uit twee varianten van de 2.0 TFSI: met of zonder vierwielaandrijving. Beide versies zijn gekoppeld aan een automaat en beschikken over 252 pk. Heb je liever een zelfontbrander, dan is er wederom de keus uit twee motoren. Waar de 2.0 TDI met 190 pk zowel met een handgeschakelde 6-bak, een automaat of met beide voorgenoemde zaken te bestellen is, is de zescilinder 3.0 TDI enkel met S-Tronic en quattro - voor het op de weg zetten van 218 pk en een koppel van 400 Nm - te koop. Wij reden met de sterkste benzinemotor die je in de A5 kunt bestellen. Uiteraard zijn er ook nog de sportievere 354 pk sterke S5 en de RS5 met zelfs 450 pk. Toch ben je geen stakker met de 252 pk in de door ons gereden auto. Met een standaardsprint in 5,8 seconden en een afgeregelde topsnelheid van 250 km/u is de auto niet alleen rap, maar ook op lange ritten zorgt dit surplus aan vermogen voor een hoop comfort; inhalen gaat soepel en steile hellingen of bergwegen worden bedwongen zonder dat het een hoop moeite kost. Hoewel de auto er met zijn carrosserie sportief uitziet, is het rijgedrag dat - zoals het een typische Audi betaamt - niet echt. De besturing is strakker dan voorheen, maar toch is het algehele weggedrag vooral gericht op comfort en is de auto een fijne metgezel op lange ritten. De motor houdt zich mooi op de achtergrond en mede dankzij de quattro-vierwielaandrijving heb je in alle weersomstandigheden vertrouwen in de aandrijflijn. Vooral tijdens flinke regenbuien merk je dat de auto meer koersvast is dan auto's met aandrijving enkel op de voorwielen. Met een meerprijs van nog geen 4.000 euro is deze optie zeker het overwegen waard.