Goed, maar meer mag altijd
Onder de kap van onze topversie ligt een 1.248 cc grote viercilinder met 84 pk en een maximum koppel van 122 Nm. Een dergelijke waarde stond ooit garant voor spectaculaire prestaties voor een auto in de kleinste klasse, maar door het wagengewicht van 835 kg léég en de nadruk op zo zuinig mogelijk van A naar B rijden, wordt de standaardsprint in 12 seconden geklaard en is de top behaald bij 173 kilometer per uur. In de praktijk zijn deze waarden ruim voldoende om rap mee te komen in het dagelijks verkeer. Toch is het onderstel dusdanig goed dat je meer vermogen verlangt. Kia heeft een prettige turbomotor in de schappen liggen die naar onze mening zijn weg best mag vinden naar het vooronder van de Picanto.
Tegenvallen doet de voorlopig sterkste motorisering niet. Zeker als je ook eens rijdt op de snelweg. Inhalen gaat gemakkelijker dan ooit met een Picanto en dankzij het volwassen onderstel ga je vol vertrouwen bochten in - hoe scherp dan ook. Ook het remmen gaat strak. Dit komt mede doordat hij in dit uitrustingsniveau voorzien is van schijven rondom, maar ook doordat de auto nauwelijks 'duikt'. Het geheel maakt een volwassen indruk en - net als bij het interieur - waan je je in een klasse hoger.