Keuzestress in het kwadraat
Ben je in de markt voor een compacte auto, dan is het aanbod bijna niet meer te overzien. Waar 'vroeger' slechts een paar merken actief waren in het A-segment, doe je als merk bijna niet meer mee als je geen telg hebt in deze belangrijke klasse. Als je kijk naar de verkoopcijfers in Nederland dan valt op dat zowel de Up!, Karl als Picanto zich stevig hebben genesteld in de top-10 en dat ook de Toyota Aygo voorzichtig om de hoek komt kijken met een 10de plek. Toch hebben de al eerder genoemde drie modellen een ruime voorsprong en liggen ze qua verkoopaantallen dicht bij elkaar.
Het is daarom niet vreemd dat Kia gekozen heeft voor een evolutie als het gaat om het ontwerp, maar een ware revolutie - zeker ten opzichte van de concurrentie - als het gaat om pure kwaliteit. In het C- of D-segment zijn vooral de Duitse merken oppermachtig, maar vooral kleinere auto's worden meer en meer gekozen buiten de Europese merken. Daar spint Kia zeker garen bij en met de nieuwe Picanto heeft het merk een verkooptopper in spé in handen. Niet alleen ten opzichte van de concurrentie in het segment heeft de auto sterke pluspunten, ook ten opzichte van een segment hoger zijn er genoeg redenen om toch voor de kleinste Kia te kiezen.
- Volwassen ex- en interieurontwerp
- Fraai design
- Goede rijeigenschappen
- Niet meer de prijspakker
- Nog wat meer vermogen zou fijn zijn