Citroën Jumpy 2.0 BlueHDi 150 S&S Club

- 27 augustus 2017

Toekomstbestendig

Zoals gezegd moet een bedrijfswagen net even wat langer mee dan een personenauto. Om te voorkomen dat er in die levenscyclus drie keer een andere motor in moet worden geplaatst om aan nieuwe milieunormen te voldoen, kun je maar beter gelijk een relatief schone motor plaatsen.

PSA heeft de beschikking over een hele fijne BlueHDi die aan de Euro6 norm voldoet en met zijn 150 pk stelt de motor ook in de test-Jumpy niet teleur. Het leeggewicht van 1.557 kilo is vrij laag en de motor sleurt er lekker aan. Het koppel van 370 Nm doet ook een lekkere duit in het zakje, waardoor de auto ook met zware belading niet incapabel aan zal voelen. De zesbak is af en toe wat hakerig. Het is dan ook jammer dat een zestraps automaat alleen aan de BlueHDi 180 gekoppeld is; een motor die in de XS niet leverbaar is. Wil je een automaat, dan dien je minimaal voor lengte '2' te opteren. Het voordeel van de BlueHDi 150 is dan weer dat er een aanhanger van liefst 2.500 kg achter de auto gehangen mag worden, terwijl de BlueHDi 180 2.200 kg mag trekken.
De besturing is vrij licht, wellicht zelfs iets te gevoelloos. Dat is jammer, want de rijeigenschappen zijn verder zeer goed. Bij de oude Jumpy werd de wagen bij een lege laadruimte vrij stoterig, wat op den duur goed gaat vervelen. Nu is de auto daar veel beter op aangepast, zodat je zowel met een beladen als een lege auto een comfortabele demping hebt. In bochten merk je uiteraard dat je met een hoge auto onderweg bent, maar toch kan de Jumpy veel hebben.
Het is dan ook jammer dat je door een gebrekkige communicatie tussen voorwielen en stuur niet altijd doorhebt wat de auto van plan is.

Met de BlueHDi motor haal je geen drinkebroer in huis; hoewel de fabrieksopgave van 1 op 20 niet gehaald is, kun je met een praktijkverbruik van 1 op 16 prima uit de voeten. Daarmee haal je ruim 1.000 kilometer op een tank diesel.

150 pk
370 Nm
170 km/h
11,1 s
6,3 (5.1) l/100km
139 g/km
E
22%
€ 17.000
€ 29.620
€ 543 / maand
€ 426 - € 458 / kwartaal
  • Renault Trafic 2.0 EDC L2H1 Luxe

  • Toyota ProAce Verso 2.0 D-4D 122 pk Automaat Dynamic

  • Opel Vivaro 2.0D 150 L3H1 Innovation

  • Mercedes-Benz Vito 114 CDI 7G-Tronic Dubbelcabine Lang

  • SsangYong Rexton e-XDi 220 Diesel Quartz

  • Nissan NV300 1.6 dCi 145 Crew Cab Optima L2

  • Nissan Evalia 1.6 Acenta