Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium

- 29 oktober 2017

Bijdetijds

We hebben het eerder al geschreven na het testen van de facelift-Fiesta: dat oude interieur kon écht niet meer. De overkill aan knoppen leek uit een ander decennium te komen. Gelukkig heeft Ford gehoor gegeven aan de kritiek, want in de nieuwe Fiesta prijkt een future proof interieur. In het oog springt het scherm van het multimediasysteem dat bovenop het dashboard is geplaatst. Een trend die we vaker zien de laatste tijd. Dat scherm heeft niet de mooiste graphics van het segment, maar het systeem blinkt wel uit in snelheid. De grote fictieve knoppen zijn niet te missen en leiden vloeiend tot een achterliggend menu of functie. Bovendien zijn de nieuwste aansluitmogelijkheden aanwezig in de nieuwe Fiesta waardoor je je smartphone eenvoudig en uitgebreid kunt koppelen aan het multimediascherm.

Wat betreft de navigatie kun je kiezen uit twee pakketten: één met standaard audio en één met het B&O Play audiosysteem dat in de testauto aanwezig. De prestigieuze naam van het Deense designermerk Bang & Olufsen is gelijk de enige overeenkomst met de high-end audiosystemen van die fabrikant. Onderhuids is het techniek van Harman - onderdeel van Samsung - maar dat neemt niet weg dat het geluid aan boord uitstekend is voor dit segment. We zien dat er in het A- en B-segment steeds meer vraag is naar premium audiosystemen en daar haakt Ford goed op in.

Het stuur is uiteraard vernieuwd en pakt lekker goed vast. Het is alleen wel jammer dat er veel knoppen op het stuur zijn aangebracht, want dit komt de overzichtelijkheid niet ten goede. De Fiesta is op gebied van comfort flink aangepakt, wat onder andere resulteert in de goed zittende stoelen voor bestuurder en bijrijder. In de bochten wordt je prima op je plek gehouden, waardoor het je niet direct op zal vallen dat in de Fiesta geen handvatten meer aan het plafond prijken. De inzittenden achterin komen er niet best vanaf, want de ruimte aldaar houdt simpelweg niet over. Het panoramisch schuifdak eist hier zijn tol qua beschikbare hoofdruimte en de beenruimte is voor dit segment aan de krappe kant. Een Seat Ibiza of nieuwe Polo scoort op dit punt echt veel hoger. De bagageruimte is met 303 liter inhoud niet bovengemiddeld en is minder goed toegankelijk dan directe concurrenten, zoals de eerder genoemde Ibiza.

100 pk
170 Nm
185 km/h
10,5 s
5,1 (4.2) l/100km
97 g/km
B
22%
€ 15.045
€ 23.795
€ 436 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Citroën ë-C3 44 kWh Max

  • Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition

  • Hyundai i20 1.0 T-GDi 48V Premium

  • Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Comfort

  • Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic

  • Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid Executive

  • Opel Corsa 1.2 Turbo 100 pk GS Line

  • Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 90 Luxury

  • Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line

  • 2022 - Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale

  • 2018 - Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost 100

  • 2018 - Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost ST-3

  • 2013 - Ford Fiesta 1.0 80pk Titanium

  • 2013 - Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost ST-2

  • 2012 - Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • 2010 - Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic

  • 2009 - Ford Fiesta 1.6 Sport

  • 2008 - Ford Fiesta 1.4 16V Titanium

  • 2006 - Ford Fiesta 1.3i Futura