Bijdetijds
We hebben het eerder al geschreven na het testen van de facelift-Fiesta: dat oude interieur kon écht niet meer. De overkill aan knoppen leek uit een ander decennium te komen. Gelukkig heeft Ford gehoor gegeven aan de kritiek, want in de nieuwe Fiesta prijkt een future proof interieur. In het oog springt het scherm van het multimediasysteem dat bovenop het dashboard is geplaatst. Een trend die we vaker zien de laatste tijd. Dat scherm heeft niet de mooiste graphics van het segment, maar het systeem blinkt wel uit in snelheid. De grote fictieve knoppen zijn niet te missen en leiden vloeiend tot een achterliggend menu of functie. Bovendien zijn de nieuwste aansluitmogelijkheden aanwezig in de nieuwe Fiesta waardoor je je smartphone eenvoudig en uitgebreid kunt koppelen aan het multimediascherm.
Wat betreft de navigatie kun je kiezen uit twee pakketten: één met standaard audio en één met het B&O Play audiosysteem dat in de testauto aanwezig. De prestigieuze naam van het Deense designermerk Bang & Olufsen is gelijk de enige overeenkomst met de high-end audiosystemen van die fabrikant. Onderhuids is het techniek van Harman - onderdeel van Samsung - maar dat neemt niet weg dat het geluid aan boord uitstekend is voor dit segment. We zien dat er in het A- en B-segment steeds meer vraag is naar premium audiosystemen en daar haakt Ford goed op in.
Het stuur is uiteraard vernieuwd en pakt lekker goed vast. Het is alleen wel jammer dat er veel knoppen op het stuur zijn aangebracht, want dit komt de overzichtelijkheid niet ten goede. De Fiesta is op gebied van comfort flink aangepakt, wat onder andere resulteert in de goed zittende stoelen voor bestuurder en bijrijder. In de bochten wordt je prima op je plek gehouden, waardoor het je niet direct op zal vallen dat in de Fiesta geen handvatten meer aan het plafond prijken. De inzittenden achterin komen er niet best vanaf, want de ruimte aldaar houdt simpelweg niet over. Het panoramisch schuifdak eist hier zijn tol qua beschikbare hoofdruimte en de beenruimte is voor dit segment aan de krappe kant. Een Seat Ibiza of nieuwe Polo scoort op dit punt echt veel hoger. De bagageruimte is met 303 liter inhoud niet bovengemiddeld en is minder goed toegankelijk dan directe concurrenten, zoals de eerder genoemde Ibiza.
Citroën ë-C3 44 kWh Max
Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition
Hyundai i20 1.0 T-GDi 48V Premium
Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Comfort
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic
Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid Executive
Opel Corsa 1.2 Turbo 100 pk GS Line
Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 90 Luxury
Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line
2022 - Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale
2018 - Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost 100
2018 - Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost ST-3
2013 - Ford Fiesta 1.0 80pk Titanium
2013 - Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost ST-2
2012 - Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium
2010 - Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic
2009 - Ford Fiesta 1.6 Sport
2008 - Ford Fiesta 1.4 16V Titanium
2006 - Ford Fiesta 1.3i Futura