Zoeven
Onderweg merken we dat de auto prima van zijn plek komt. In 8,4 seconden rijden we van nul naar 100 km/u. Al het koppel is direct beschikbaar, dus vooral de eerste meters schiet je er vandoor. Doe dit niet te vaak, want even flink doorrijden zorgt voor een drastische afname van de energie in de batterij. Na een dag met de auto op stap te zijn geweest, kwamen we uit op een verbruik van 17,9 kWh/100 km. Om dit om te zetten in praktische cijfers: We hebben 158,3 kilometer gereden in 3 uur en 10 minuten met een gemiddelde snelheid van 50 km/u. We begonnen met een honderd procent volle batterij en eindigde met een batterijpercentage van 11 procent. Hierbij moet wel de kritische noot worden geplaatst dat we veel hebben opgetrokken en korte stukjes hebben gereden in combinatie met snelwegkilometers, waarbij we niet terughoudend zijn geweest in de snelheid. Uit een NEDC-test blijkt dat de auto een actieradius zou hebben van 378 kilometer. Neem deze test wel met een fikse korrel zout. Met een nieuwere en betrouwbare testmethode is namelijk ook een test gedaan waarmee werd uitgekomen op een actieradius van 270 kilometer.
Nissan heeft de nodige intelligente technologie toegepast op de Leaf. Zo beschikt de auto over een e-Pedal, die standaard wordt geleverd op iedere uitvoering. Met de e-Pedal is het mogelijk om de auto met slechts één enkel pedaal te bedienen. Zowel het versnellen als het remmen vindt plaats met dit pedaal. Om te versnellen, wordt het pedaal ingedrukt en zodra er afgeremd dient te worden, kan eenvoudigweg de voet van het pedaal worden gehaald. De auto begint dan direct flink met remmen en de remlichten gaan aan. Natuurlijk rolt de auto nog wel gedeeltelijk uit, maar dit is niet te vergelijken met het uitrollen op het moment dat de functie is uitgeschakeld. Met dit proces wordt er direct energie teruggewonnen die weer gebruikt kan worden om de auto aan te drijven. Kies je voor de Tekna-uitvoering - de meest luxe - dan krijg je naast dit ingenieuze systeem ook het proPILOT-systeem. Met dit systeem kan de auto gedeeltelijk autonoom rijden. Zo wordt bij duidelijke belijning de auto in het midden van de weg gehouden en volgt hij zijn voorganger op gepaste afstand. Het stuur kan zelfs enkele seconden los worden gelaten, waarbij de auto volledig autonoom rijdt. Hoewel deze techniek niet nieuw is voor Nissan, merken we dat het nog niet helemaal uitontwikkeld is. Zo werkt het soms niet in bochten en op een provinciale weg met duidelijke belijning kan het systeem niet altijd worden ingeschakeld.
Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate
Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW
Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive
Volkswagen ID.3 204 pk 1st Plus
Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited
Seat Leon 1.5 eTSI FR
Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
BMW 1 Serie 118i Luxury Line
Skoda Scala 1.5 TSI Sport Business
Toyota Corolla 2.0 Hybrid Premium