De grijze massa voorbij
Wie zo onopvallend mogelijk door het verkeer wil gaan, is bij de Eclipse Cross aan het verkeerde adres. Het hoekige, agressief gestylede ontwerp trekt meteen de aandacht en zorgt voor een flinke portie controverse; een gevalletje 'love it or hate it'. Onze testauto, gespoten in de relatief anonieme kleur Sterling Silver Metallic, trok in ieder geval genoeg bekijks. De optionele zijskirts in carbonpatroon met rode bies (onderdeel van het Fashion Pack II) en de 18-inch two-tone vijfspaaks lichtmetalen wielen dragen daar zeker in positieve zin aan bij.
De Eclipse Cross ziet er sportief uit en beschikt over een flinke portie road presence. Hij is misschien in de markt gezet als een compacte cross-over, maar vergis je niet: met een lengte van 4,4 meter en een breedte van 1,8 meter ben je onderweg met een forse auto. Door de geprononceerde wielkasten en de hoge raam- en taillelijn oogt de Eclipse Cross gelukkig niet lomp. Het ontwerp is verfrissend en onderscheidend. De meeste controverse over het design gaat over de achterzijde. De achterruit in twee delen en de bolling in de achterklep kunnen niet iedereen bekoren, maar deze stijlelementen maken de auto wel uniek. Daarbij zijn de achterlichtunits - die over de gehele breedte van de auto doorlopen - een leuke verwijzing naar de achterlichten van de tweede generatie Eclipse; het model dat vooral bekend is vanwege zijn prominente rol in de film The Fast and the Furious.
Zo opvallend als het getunede exemplaar uit de film is de Eclipse Cross niet, maar je moet wel tegen een beetje aandacht kunnen. Mensen kijken je meer dan eens na wanneer je voorbij rijdt. Blijkbaar kunnen de meeste eigenaren dat wel hebben: Mitsubishi Nederland vertelde ons dat de opvallende lakkleur Red Diamond Metallic het meest populair is onder de klanten. Zo populair zelfs, dat de fabriek het aantal aanvragen voor deze kleur maar moeilijk kan verwerken.
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Zeekr X Long Range RWD
BYD Atto 3 Design
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus
Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline
Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground