Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T Instyle

Max Veldhuis - 2 juni 2018

Comfort voert de boventoon

De naam Eclipse wijst bij Mitsubishi historisch gezien op een sportief karakter. Waar bij de Eclipse Cross het sportieve randje in het ontwerp wél terugkomt, ontbreekt dit volledig als we kijken naar de rij-eigenschappen. Aan de motor ligt het in ieder geval niet: de 163 pk en 250 Nm sterke 1.5-liter MIVEC turbomotor waarmee de testauto is uitgerust heeft voldoende kracht om de Eclipse Cross lekker van zijn plek te laten komen. Hij overtuigt met name in de tussensprints, waarbij de motor goed is afgestemd op de CVT-automaat met 8 geprogrammeerde verzetten. Wanneer je het gas intrapt, reageert hij snel op je input, maar zonder het gierende effect dat we kennen van bijvoorbeeld de Toyota Prius. Het levert een ontspannen rijervaring op. Wanneer je wat sportiever wil rijden, kun je de bak in de manuele stand zetten en zelf schakelen met de pook of de flippers achter het stuur. Hoewel de bak adequaat reageert op je schakelacties, houd je er door de geprogrammeerde versnellingen een kunstmatig gevoel aan over. Wij voelden daarom gedurende de rest van de week niet de behoefte om de bak uit 'D' te halen.

Misschien komt dat laatste ook wel omdat de Eclipse Cross wat betreft de afstemming van het onderstel een totaal gebrek aan sportieve aspiraties heeft. Bij het rijden van bochtige B-wegen duikt en helt de auto behoorlijk over. We hebben de Eclipse Cross zelfs een keer kunnen betrappen op een beetje overstuur doordat de achterkant bij gas los opeens licht werd. Dit klinkt wellicht leuk en speels, maar het wekt geen vertrouwen. Enerzijds is dit jammer, temeer omdat de vierwielaangedreven testauto beschikte over een fors gripniveau. Je bent alle weersomstandigheden de baas. Anderzijds is het gezien het wat oudere koperspubliek van dit soort auto's niet zo gek dat Mitsubishi heeft gekozen voor een meer comfortabele afstemming van het onderstel.

De Eclipse Cross is dan ook een heerlijke auto om snelwegkilometers mee te verteren. Houd alleen wel rekening met een aantal tankstops onderweg naar de Franse Rivièra: wij konden alleen met heel veel stukken van 100 km/h een gemiddeld verbruik van 1 op 13 halen met de testauto. Hij lust dus helaas een aardige slok. 

163 pk
250 Nm
200 km/h
9,8 s
7,7 (7) l/100km
159 g/km
E
22%
€ 29.490
€ 43.889
€ 805 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic

  • Nissan Qashqai e-POWER N-Design

  • smart hashtag 3 66 kWh Brabus

  • Zeekr X Long Range RWD

  • BYD Atto 3 Design

  • Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive

  • Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine

  • Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus

  • Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline

  • Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground