Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T Instyle

Max Veldhuis - 2 juni 2018

Een degelijke werkplek

Waar Mitsubishi bij het ontwerpen van het exterieur van de Eclipse Cross lekker eigenzinnig te werk ging, is het interieur een stuk behoudender vormgegeven. Wanneer je instapt, valt meteen op hoe ruim de auto van binnen is. Zowel voor- als achterin heb je meer dan voldoende bewegingsruimte en achter jezelf zitten is geen enkel probleem. Het dubbele panoramadak versterkt het gevoel van ruimte in het interieur door extra lichtinval.

Wat verder in het oog springt, is dat het geheel behoorlijk opgeruimd oogt. Op de middenconsole zijn nog maar relatief weinig knoppen te vinden en alles zit waar het zitten moet. Het scherm voor de multimedia torent à la BMW, Mercedes en Audi boven het dashboard uit. De afwerking is daarnaast dik in orde. Voor de stoelen en de armleuningen is gebruik gemaakt van mooi zwart leer met een contrasterend oranje stiksel. Daarnaast is er voor de sierdelen gebruik gemaakt van pianolak en mat chroom, met hier en daar accenten met een carbonpatroon. Deze stijlelementen bij elkaar maken het interieur van de Eclipse Cross tot een plek waar representativiteit en sportiviteit op een mooie manier samenkomen. Daarnaast maakt het interieur een robuuste indruk en is het goed afgewerkt. Zoals we van de Japanners gewend zijn, zijn er geen rammeltjes, kraakjes of écht ruwe randjes te bekennen.

De liefhebber van gadgets en technologie komt in de Eclipse Cross ook prima aan zijn trekken. Wanneer je de auto start, rijst het head-up display meteen boven het dashboard uit, hetgeen een straaljager-achtig schouwspel oplevert. Het houdt hier echter niet op als het gaat om luxe. Zo hebben we ook onder andere adaptieve cruise control, dodehoek- en rijbaanassistentie, een top-view camera en integratie van Apple CarPlay/Android Auto tot onze beschikking. Voor de navigatie ben je overigens volledig afhankelijk van je smartphone, want Mitsubishi levert geen ingebouwd navigatiesysteem op de Eclipse Cross. Omdat bijna iedereen tegenwoordig een smartphone heeft, zijn we niet heel rouwig om dit gemis. Gedurende de periode dat we in de Eclipse Cross reden, hebben we nauwelijks gebruik gemaakt van de interface van Mitsubishi zelf. Je hebt het eigenlijk alleen nodig voor de bediening van de radio. Daarbij is het premium audiosysteem van Rockford Fosgate - met negen speakers en 710 watt aan vermogen - een waar genot voor je oren. Kortom, de Eclipse Cross biedt binnenin alle comfortverhogende zaken die je nodig hebt om een lange reis gevoelsmatig voorbij te laten vliegen. 

163 pk
250 Nm
200 km/h
9,8 s
7,7 (7) l/100km
159 g/km
E
22%
€ 29.490
€ 43.889
€ 805 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic

  • Nissan Qashqai e-POWER N-Design

  • smart hashtag 3 66 kWh Brabus

  • Zeekr X Long Range RWD

  • BYD Atto 3 Design

  • Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive

  • Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine

  • Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus

  • Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline

  • Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground