Sterk verbeterd
Het interieur is net als de buitenkant van de Duster zeer herkenbaar. De indeling en uitstraling zijn vergelijkbaar met het vorige model, maar er zijn behoorlijk wat verbeteringen doorgevoerd. Het multimediascherm is beter gepositioneerd, want dat zat in het vorige model wel erg laag. Verwacht niet de nieuwste mogelijkheden van dit systeem, maar functies als navigatie en telefonie werken prima. Bovendien kun je optioneel camerabeelden van rondom de auto projecteren, naast dat van de achteruitrijcamera. Bij het inparkeren vraagt dat om net iets teveel handelingen, want je moet per gedeelte van de auto apart het scherm aantikken. Maar in het terrein kun je hier zeker profijt van hebben bij het manoeuvreren over onoverzichtelijke paadjes. Voor onze testauto gaat dat niet op, maar daar komen we later op terug.
Het is nog steeds hard kunststof dat de klok slaat in het interieur van de Dacia, maar door de juiste aanpassingen komt de Duster er met een behoorlijke voldoende vanaf. De luchtroosters geven het dashboard net even wat meer frivoliteit en de bedieningsknoppen van de klimaatregeling voegen ook wat flair toe. Het materiaalgebruik is precies wat je mag verwachten voor het geld dat je betaalt in de Dacia-showroom. Als je het portier achter je dichttrekt, klinkt er een wat blikkerig geluid. Verder is de afwerking an sich van zowel deurpanelen als dashboard prima te noemen. Bovendien heb je tijdens het rijden geen last van kraakjes of piepjes. De geluidsisolatie is daarnaast fors verbeterd: windgeruis en rolgeluiden klinken een stuk minder ver door in de cabine.
Dan de stoelen: bij het vorige model klaagden we dat er zijdelingse steun ontbrak. Dat is bij het nieuwe model beter aangepakt, want de stoelen weten een prima steun te bieden in bochten en op de langere ritten. De armsteun voor de bestuurder is fijn gepositioneerd en ook langere bestuurders kunnen prima achter het stuur plaatsnemen. Achterin is de Duster ruimer dan andere auto's binnen zijn segment. Twee volwassenen kunnen hun plek vinden op de achterbank, waarbij het ze vooral aan hoofdruimte niets ontbreekt. Wat beenruimte betreft ben je meer afhankelijk van de gratie van bestuurder en bijrijder, maar als iedereen een beetje inschikt kom je een heel eind. Ook de bagageruimte is bovengemiddeld met zijn 478 liter. Het is alleen jammer dat de hoge tildrempel wat afsnoept van de praktische bruikbaarheid, maar het totaalplaatje is nog steeds positief.