SkyActiv-X
Het schrijven over de verschillende motoren hoeft niet lang te duren. Mazda houdt het voor dit moment nog overzichtelijk en dat scheelt keuzestress. Bij zowel de Mazda 3 hatchback als de sedan is er keuze uit twee verschillende motoren. Voor een benzineauto ben je veroordeeld tot de Skyactiv-G motor. Deze motor neemt 122 pk (90 kW) voor zijn rekening. We hebben van doen met een blok met een inhoud van twee liter, vier cilinders en een koppel van 213 Nm. De genoemde variant is zowel handgeschakeld als met een automatische transmissie te bestellen, beiden met zes verzetten. Aan de dieselzijde zien we een 1.8 liter motor met 116 pk (85 kW) en een maximaal koppel van 270 Nm. Eveneens als automaat en als handbak verkrijgbaar. Alle motoren leveren prima prestaties voor de Nederlandse wegen, maar verzetten geen bergen. Geen van de motoren zal namelijk onder de 10 seconden van stilstand naar de 100 kilometer per uur klimmen.
Geduld is het toverwoord bij Mazda. Deze zomer verschijnt de compleet nieuwe SkyActiv-X motorisering. Een motor die zowel voor diesel- als benzinerijders een feestje moet gaan worden. Met 180 pk is de motor een stuk krachtiger dan de huidige SkyActiv-G motor en toch moet de krachtbron de verbruikscijfers van de diesel gaan evenaren. Helemaal zeker is het nog niet, maar de nieuwe krachtbron moet zo'n 20% CO2-uitstoot gaan reduceren.
Skoda Scala 1.5 TSI Sport Business
Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business
Kia Ceed 1.4 T-GDI ExecutiveLine
Honda Civic 1.0 i-VTEC Premium
Hyundai i30 1.0 T-GDI First Edition
Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 Business
Hyundai IONIQ 1.6 HEV First Edition
Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline
Seat Leon 1.4 TSI FR
Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction