Audi Q3 35 TFSI S Tronic S Line

Max Veldhuis - 6 juni 2019

Helemaal des Audi's

Wanneer je in de nieuwe Q3 stapt, word je begroet door een interieur dat -net als het exterieur- ook typisch in de nieuwe stijl van Audi vormgegeven is. Het geheel oogt, in tegenstelling tot het vorige model, boven alles strak en opgeruimd. De aandacht gaat meteen uit naar de twee grote schermen die zijn gemonteerd: de welbekende Virtual Cockpit recht voor de bestuurder en een groot touchscreen in het midden, dat eveneens licht naar de bestuurder toe gekanteld is. Het tweede scherm voor de klimaatcontrole in de middenconsole, dat bijvoorbeeld op de A6 zit, is in de Q3 gewoon een traditionele set knoppen. Wanneer het donker wordt, fungeert de sierlijst in de deur als sfeerverlichting en licht ook het Audi-logo op het dashboard op. Het afgeplatte S-Line stuurtje pakt lekker vast en ook de sportstoelen zitten prima en bieden meer dan voldoende instelmogelijkheden. Achterin kun je als volwassene voortaan ook prima zitten in de Q3, dit is vooral te danken aan de toegenomen lengte van de auto. Ook de afwerking van het interieur is volledig des Audi's: alles zit robuust in elkaar en er zijn mooie materialen gebruikt. Wel is het jammer dat het aflegvakje voor de telefoon en de bekerhouders niet af te dekken zijn. Dit had verder bijgedragen aan het opgeruimde gevoel dat het interieur van de Q3 biedt. 

Ten opzichte van de vorige Q3, die beschikte over de MMI-module uit de A1, zijn er vooral grote stappen gezet op het gebied van de multimedia. We noemden het grote touchscreen en de Virtual Cockpit net al even. In de A1 en de A6 hebben we al gewerkt met deze interface en ook in de Q3 werkt het allemaal fijn en snel. Wel betekent de stap naar het touchscreen dat het lastiger is om het systeem tijdens het rijden blindelings te bedienen. Ook is het scherm erg vingerafdrukgevoelig. Mede omdat het onder een hoek staat, is het bij veel zonlicht soms lastig afleesbaar. De grote concurrenten Mercedes en BMW hebben dit net wat beter voor elkaar, door ook nog steeds de mogelijkheid te bieden om de interface met een centrale knop of touchpad te bedienen. De Virtual Cockpit daarentegen overtreft wat betreft de layout en het bedieningsgemak de digitale klokken van de bovenstaande merken. Je tovert heel gemakkelijk de gewenste informatie tevoorschijn en met een druk op de knop vergroot of verklein je de klokken. Gemak dient de mens.

150 pk
250 Nm
207 km/h
9,2 s
8,4 (5.7) l/100km
130 g/km
C
22%
€ 46.820
€ 63.288
€ 1.160 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Nissan Qashqai e-POWER N-Design

  • smart hashtag 3 66 kWh Brabus

  • Zeekr X Long Range RWD

  • Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive

  • Mazda CX-5 e-Skyactiv G 194 AWD Takumi

  • Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine

  • Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce

  • Mercedes-Benz EQB 250 AMG Line

  • Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus

  • 2012 - Audi Q3 2.0 TFSI quattro Pro Line