Audi Q3 35 TFSI S Tronic S Line

Max Veldhuis - 6 juni 2019

Nadruk op comfort

Audi probeert bij de rij-eigenschappen van haar auto's vaak een soort brug te slaan tussen comfort en sportiviteit. De nieuwe Q3 vormt hierop geen uitzondering. Wanneer je instapt en wegrijdt, voel je meteen dat je te maken hebt met een Audi. De besturing is bijvoorbeeld licht en biedt weinig gevoel, maar werkt wel uiterst nauwkeurig. Verder valt te merken dat de Q3 duidelijk een stuk comfortabeler is gemaakt dan het geval was. Oneffenheden worden mooi weggefilterd, maar de auto wordt ook niet zompig. Zelfs met de relatief grote wielen onder de testauto blijft het comfort gehandhaafd. Met de 'Drive Select'-knop kun je de rijmodi aanpassen, maar in de testauto heeft dit alleen betrekking op de besturing, de gasrespons en de bak. Optioneel zijn er ook adaptieve dempers leverbaar. In 'Comfort' reageert de Q3 af en toe wat traag op het gas. Wij vonden het daarom het fijnst om hem in 'Dynamic' te zetten en de bak vervolgens uit de sportstand te halen. Dan heb je wel een scherpere gasrespons, maar blijft de bak niet te lang in de toeren hangen.

Onze testauto is een '35 TFSI', wat betekent dat de welbekende 150 pk en 250 Nm sterke 1,5 liter viercilinder van het Volkswagen-concern onder de kap ligt. Voor mensen die een krachtigere motor prefereren, is er ook nog een '40 TFSI' (190 pk) en een '45 TFSI' (230 pk). Dieselen kan met de 35 TDI (150 pk) of de 40 TDI (190 pk). De krachtbron in onze testauto is gekoppeld aan een zeventraps S Tronic-automaat; één versnelling meer dan bij het vorige model. Deze motor is adequaat voor de 1.500 kg wegende Q3, maar een strepentrekker is het niet. Zeker wanneer je even snel iemand wilt inhalen merk je dat de motor er wat harder aan moet trekken en dat het verbruik bijgevolg al snel oploopt. De S Tronic is gelukkig goed bij de les. Schakelacties verlopen, zoals we gewend zijn van bakken met dubbele koppeling, zeer vlot en nagenoeg onmerkbaar. Het enige puntje van kritiek is dat de bak bij het wegrijden af en toe even wat in lijkt te houden en dan niet meteen oppakt. Ook stapvoets rijden vindt hij niet altijd even leuk. Wat dit betreft valt het goed te begrijpen dat fabrikanten steeds vaker terugvallen op de oude vertrouwde koppelomvormer. Voor de meeste mensen in Nederland zal de combinatie van de 35 TFSI en de S Tronic echter ruimschoots voldoende zijn.

150 pk
250 Nm
207 km/h
9,2 s
8,4 (5.7) l/100km
130 g/km
C
22%
€ 46.820
€ 63.288
€ 1.160 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Nissan Qashqai e-POWER N-Design

  • smart hashtag 3 66 kWh Brabus

  • Zeekr X Long Range RWD

  • Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive

  • Mazda CX-5 e-Skyactiv G 194 AWD Takumi

  • Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine

  • Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce

  • Mercedes-Benz EQB 250 AMG Line

  • Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus

  • 2012 - Audi Q3 2.0 TFSI quattro Pro Line