Een prijzige aangelegenheid
Traditiegetrouw is dit bij Audi de pagina waar we een hele rijtest aan zouden kunnen wijden: de uitrusting. De testauto was van veel gemakken voorzien. Aangevinkte opties zijn onder andere MMI-navigatie met Virtual Cockpit, Parkeerhulp Plus, sfeerverlichting, het Audi Sound System en elektrisch verstelbare voorstoelen. Logischerwijs drijven al deze spullen de prijs flink op. De standaarduitrusting van de Q3 is namelijk niet heel rijk. Het enige wat opvalt, is dat de dodehoekassistentie en botspreventie (Audi Pre Sense) wel standaard zijn. Dat is een pluspunt. Het totale bedrag aan opties op de testauto bedraagt echter een niet misselijke 17.758 euro, wat de catalogusprijs opdrijft naar 63.288 euro. Dit is eenvoudigweg veel geld voor een SUV uit het C-segment, zeker als je je bedenkt dat we onderweg waren met de instapmotor en onze testauto nog lang niet was voorzien van alle opties. De duurste zaken die we aan boord hadden, waren de 20-inch wielen van Audi Sport (3.474 euro) en MMI Navigatie Plus (3.040 euro). Wanneer we bijvoorbeeld nog adaptieve dempers (1.653 euro) en het assistentiepakket (2.453 euro) aan boord zouden hebben gehad, was de prijs gemakkelijk richting de 70 mille gegaan. Als je dan ook nog een krachtigere motor wil hebben, zij het op benzine of diesel, gaat de prijs zomaar over de 80.000 euro heen. Voor dit geld krijg je wel een auto terug die heel goed in elkaar zit, beschikt over fijn werkende systemen en er zeer strak uitziet. De relatief hoge prijs blijft een puntje bij Audi, want in de tests van de A6 en met name van de A1 stipten we dit punt ook al aan.
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Zeekr X Long Range RWD
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Mazda CX-5 e-Skyactiv G 194 AWD Takumi
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce
Mercedes-Benz EQB 250 AMG Line
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus