Tijd voor fris
Eerlijk is eerlijk, Toyota had in het verleden niet echt het meest spannende interieur onder de autobouwers. Bij de RAV4 hebben ze het over een andere boeg gegooid door een rigoureuze opfrisbeurt. Er zijn fijne materialen gebruikt, duidelijke knoppen, leuke designtrucjes en strakke lijnen! Daarmee is het nog niet op het niveau van de Duitse autobouwers, maar komen ze wel dichtbij. Er zijn grote knoppen geplaatst om de temperatuur te regelen; deze voelen robuust aan en hebben diepe rubberen groeven. Ook de grote deurgrepen om de autodeur dicht te trekken, vallen op en zijn met hetzelfde materiaal bekleed. Deze zaken versterken het SUV gevoel dat de auto uitstraalt en doen denken aan de Land Cruiser. Het centrale midden scherm is hoog geplaatst en duidelijk af te lezen. Door een rij fysieke knoppen aan de zijkanten is het prettig bedienbaar en is het niet nodig eindeloos door de menu's te scrollen. De klokken achter het stuur zijn deels digitaal en geven de info die je nodig hebt. De binnenspiegel van de auto is digitaal. Dit houdt in dat hij als gewone binnenspiegel gebruikt kan worden, maar ook als beeldscherm. De camera is bij de achterruit gemonteerd en geeft het beeld van de situatie achter de auto. Het is even wennen maar na een week rijden wil je niet meer anders.
Smet op het geheel is het navigatiesysteem. Dit werkt langzaam en het invoeren van een bestemming gaat moeizaam. De auto is voorzien van spraakherkenning en daarmee is het mogelijk om de plaats en straatnaam hardop uit te spreken. De auto herkent dit en zal vervolgens de navigatie starten. Dit systeem werkt naar behoren, maar herkent niet altijd in een keer waar je naartoe genavigeerd wilt worden. Toyota heeft geen deal kunnen sluiten met Apple en Android voor het gebruik van Apple Carplay en Android Auto. Hierdoor is het niet mogelijk om van deze functies gebruik te maken in het model.