Inzet op hybride
De focus van het Japanse merk ligt duidelijk bij hybride. Niet zo vreemd met zoveel historie op dit gebiedt. Toyota was er is 1997 vroeg bij met deze techniek in de Prius. Het merk richt zich met deze techniek helemaal op de toekomst van bewust rijden met een laag verbruik. In het hybride aanbod van de RAV4 zijn twee verschillende motoren te vinden; voorwiel aangedreven of vierwiel aangedreven. Deze is gekoppeld aan een 2.5-liter benzine viercilinder zonder turbo. Qua pk's ontlopen de auto's elkaar amper, de 2WD doet het met 218 pk/160 kW en de AWD met 222 pk/163 kW. In uitstoot komt de AWD aan de 100 g/km CO2, wat 2 gram minder is dan zijn 2WD broeder. Dit is gunstig op twee verschillende gebieden; laag verbruik en minder belasting bij aanschaf. De nieuw RAV4 komt namelijk op een prijs van 39.995,- euro. Een zeer gunstige aanschafprijs, vooral als je het vergelijkt met een aantal concurrenten. Zo is een Tiguan met vergelijkbare motorisering al snel 15.000,- euro duurder. De Sportage start bij 44.395,-, de CX-5 bij 45.990,- en de Kuga bij 55.755,-. Allen met vergelijkbare motorisering.
Bij de RAV4 2.0 benzinevarianten is het verschil veel minder groot. Alle vergelijkbare varianten van de modellen zijn geprijsd rond de 34.000,- euro en daarmee gelijk aan de RAV4. Toyota pronk hier enkel met het aantal pk's dat hoger is en een flinke laadruimte van 580 liter.