Peugeot 407 SW 2.0 16V HDiF XS Navteq

Robbert den Hartog - 29 augustus 2006

Het interieur

Zoals aangegeven rijden we met de XS-uitvoering, welke is voorzien van het Navteq-pakket. Voor een meerprijs van slechts € 495,- beschikt de 407 daarmee over een navigatiesysteem met kleurenscherm, cd-wisselaar en een geïntegreerde telefooninstallatie. Praktische items, welke ook nog eens zorgen voor een smaakvolle aankleding.
Ook smaakvol is de optionele halflederen bekleding. De XS is de op sportiviteit afgestemde versie; de comfortuitrusting heet bij Peugeot XT. Sportiviteit gaat blijkbaar samen met donkere kleuren en een sobere sfeer: zwart leer, zwart met grijze middenbekleding, een zwart dashboard en een grijze middenconsole. Opvallend zijn de crèmekleurige wijzerplaten.
De bovenzijde van het dasboard en de randen van de middenconsole zijn opgetrokken uit prettig aanvoelende en fraai ogende kunststof. Ook de sierstrips en de portierbekleding en –afwerking zien er erg verzorgd uit. Helaas past Peugeot op de middenconsole harde, fantasieloze kunststof toe, waarvan de diverse paneeltjes ook nog eens minder fraai op elkaar aansluiten. Erg jammer, want dit doet afbreuk aan de verder vrij hoge kwaliteitsindruk van het interieur.
Bij een eerste blik lijkt de middenconsole een waar oerwoud van knoppen en knopjes. Zeker wanneer telefoon en navigatie aanwezig zijn. Gelukkig zijn alle functies logisch geplaatst en wijst de bediening zich na enkele kilometers vanzelf.
Niet nieuw maar wel erg praktisch is het elektrisch bedienbare kinderslot. Een controlelampje op de middenconsole laat weten of de kids wel of niet veilig worden vervoerd. Prima.

Door de ver naar voren geplaatste voorruit en het standaard aanwezige panoramadak is het interieur erg ruimtelijk. Maar ook de werkelijke bewegingsvrijheid is prima voor elkaar. Tenminste, voorin. Achterpassagiers hebben niet al te veel ruimte tot hun beschikking. Personen langer dan 1,87 m komen al snel met hoofd en benen tegen de hemelbekleding respectievelijk de voorstoelen aan. Dat doen veel concurrenten beter. Nu is het wel zo dat typische leaseauto’s als deze meestal alleen bereden worden, echter wanneer er tevens met een gezin rekening gehouden moet worden zou de ruimte achterin best een struikelblok kunnen zijn.

Tot slot de kofferruimte. Met een inhoud van 448 liter niet overbemeten, maar wel mooi rechthoekig van vorm, goed te beladen door de grote laadopening en netjes afgewerkt. Ook gaat de kofferklep ver genoeg open. De lus om de klep dicht te trekken zal ongetwijfeld handig zijn voor kortere personen, maar ziet er nogal simpeltjes uit in vergelijking met een geïntegreerde greep.
Standaard is elke 407 SW voorzien van een separaat te openen achterruit. Volgens marketingafdelingen kun je tegenwoordig niet meer zonder. Het nut ontgaat me echter volkomen.

138 pk
320 Nm
201 km/h
11,2 s
onb (7.2) l/100km
192 g/km
G
22%
€ 28.000
€ 41.765
€ 766 / maand
€ 426 - € 458 / kwartaal
  • Renault Laguna Estate 2.0 16v T 170 Initiale

  • Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Luxury AWD

  • Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Ghia

  • Fiat Croma 1.9 MultiJet Corporate Premium

  • Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI BlueMotion Business

  • Volvo V50 DRIVe 1.6D Start and Stop Momentum Edition II

  • Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Distinctive

  • Skoda Octavia Scout 2.0 TDI

  • Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Executive

  • 2009 - Peugeot 407 2.0 16V (Bioflex) ST Pack Business 2

  • 2006 - Peugeot 407 1.6-16v HDiF XR Pack

  • 2006 - Peugeot 407 SW 1.8-16V XR Pack

  • 2006 - Peugeot 407 Coupé 2.7 V6 HDiF Féline

  • 2006 - Peugeot 407 Coupé 3.0 V6 24V Féline