Het interieur
Zoals aangegeven rijden we met de XS-uitvoering, welke is voorzien van het Navteq-pakket. Voor een meerprijs van slechts € 495,- beschikt de 407 daarmee over een navigatiesysteem met kleurenscherm, cd-wisselaar en een geïntegreerde telefooninstallatie. Praktische items, welke ook nog eens zorgen voor een smaakvolle aankleding.
Ook smaakvol is de optionele halflederen bekleding. De XS is de op sportiviteit afgestemde versie; de comfortuitrusting heet bij Peugeot XT. Sportiviteit gaat blijkbaar samen met donkere kleuren en een sobere sfeer: zwart leer, zwart met grijze middenbekleding, een zwart dashboard en een grijze middenconsole. Opvallend zijn de crèmekleurige wijzerplaten.
De bovenzijde van het dasboard en de randen van de middenconsole zijn opgetrokken uit prettig aanvoelende en fraai ogende kunststof. Ook de sierstrips en de portierbekleding en –afwerking zien er erg verzorgd uit. Helaas past Peugeot op de middenconsole harde, fantasieloze kunststof toe, waarvan de diverse paneeltjes ook nog eens minder fraai op elkaar aansluiten. Erg jammer, want dit doet afbreuk aan de verder vrij hoge kwaliteitsindruk van het interieur.
Bij een eerste blik lijkt de middenconsole een waar oerwoud van knoppen en knopjes. Zeker wanneer telefoon en navigatie aanwezig zijn. Gelukkig zijn alle functies logisch geplaatst en wijst de bediening zich na enkele kilometers vanzelf.
Niet nieuw maar wel erg praktisch is het elektrisch bedienbare kinderslot. Een controlelampje op de middenconsole laat weten of de kids wel of niet veilig worden vervoerd. Prima.
Door de ver naar voren geplaatste voorruit en het standaard aanwezige panoramadak is het interieur erg ruimtelijk. Maar ook de werkelijke bewegingsvrijheid is prima voor elkaar. Tenminste, voorin. Achterpassagiers hebben niet al te veel ruimte tot hun beschikking. Personen langer dan 1,87 m komen al snel met hoofd en benen tegen de hemelbekleding respectievelijk de voorstoelen aan. Dat doen veel concurrenten beter. Nu is het wel zo dat typische leaseauto’s als deze meestal alleen bereden worden, echter wanneer er tevens met een gezin rekening gehouden moet worden zou de ruimte achterin best een struikelblok kunnen zijn.
Tot slot de kofferruimte. Met een inhoud van 448 liter niet overbemeten, maar wel mooi rechthoekig van vorm, goed te beladen door de grote laadopening en netjes afgewerkt. Ook gaat de kofferklep ver genoeg open. De lus om de klep dicht te trekken zal ongetwijfeld handig zijn voor kortere personen, maar ziet er nogal simpeltjes uit in vergelijking met een geïntegreerde greep.
Standaard is elke 407 SW voorzien van een separaat te openen achterruit. Volgens marketingafdelingen kun je tegenwoordig niet meer zonder. Het nut ontgaat me echter volkomen.
Renault Laguna Estate 2.0 16v T 170 Initiale
Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Luxury AWD
Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Ghia
Fiat Croma 1.9 MultiJet Corporate Premium
Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI BlueMotion Business
Volvo V50 DRIVe 1.6D Start and Stop Momentum Edition II
Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Distinctive
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Executive