Slot
Tijd om een oordeel over de 407 SW 2.0 HDiF automaat te geven.
Hoewel smaak erg persoonlijk is, heeft Peugeot een opvallende auto neergezet met een dynamische, sprekende vormgeving. Maar ook aansprekend, gezien de belangstelling tijdens de testperiode.
Het interieur ademt mede door de rijke uitrusting een sfeer van luxe en zakelijkheid. Jammer dat niet alle materialen in deze ambiance passen.
Ook de ruimte voor de achterpassagiers is een minpunt. Deze houdt niet over en is voor lange personen gewoon te krap.
Als het op rijkwaliteiten aankomt weet de 407 duidelijk te overtuigen. Een erg prettig, goed uitgebalanceerd onderstel en een communicatieve besturing zorgen ervoor dat je aan deze middenklasser een fijne reisgenoot hebt. Eén waarmee je graag omrijdt om van wat extra bochten te kunnen genieten!
Motor en versnellingbak vormen een goed koppel en bezorgen de 407 een comfortabel karakter. De automaat werkt erg goed, de motor is soepel en er dringen vrijwel geen geluiden door tot het interieur. Het brandstofverbruik blijft redelijk binnen de perken.
Het gebrek aan snelheidsbeleving echter zal sportieve rijders wellicht doen verlangen naar een zwaardere motorisering.
Opvallend is het feit dat de testauto 1.300 kg mag trekken, terwijl de handgeschakelde versie een max. aanhangwagengewicht heeft van 1.600 kg. Dat is vervelend als je een wat grote caravan hebt. Vreemd ook, aangezien er diverse zwak gemotoriseerde benzinewagens met automaat bestaan welke (veel) meer mogen trekken.
Als XS Navteq beschikt de testauto over het genoemde audio-/telefoon-/navigatiepakket. Verder zijn standaard onder meer aanwezig een regensensor, lichtsensor, links en rechts gescheiden regelbare climate controle, cruise controle met snelheidsbegrenzer, een bandenspanningcontrolesysteem en 17” lichtmetalen velgen. Ook op het gebied van veiligheid is de uitrusting geheel bij de tijd: ABS met remkrachtverdeling, tractiecontrole en stabiliteitsregeling zijn standaard, evenals een heel pakket aan airbags, tot aan een knieairbag toe.
Met als opties PDC, metallic lak en half lederen bekleding dient voor de testauto € 41.765,- afgerekend te worden. Een fors bedrag, maar dankzij het Navteq-pakket een interessante aanbieding. Concurrenten als de Renault Laguna GT en de Volkswagen Passat Variant kosten vrijwel even veel, maar missen uitrustingsitems of hebben een versnelling minder.
- Onderstel
- Transmissie
- Uitrusting / aankleding
- Ruimte achterpassagiers
- Materialen middenconsole
- Max. trekgewicht
Renault Laguna Estate 2.0 16v T 170 Initiale
Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Luxury AWD
Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Ghia
Fiat Croma 1.9 MultiJet Corporate Premium
Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI BlueMotion Business
Volvo V50 DRIVe 1.6D Start and Stop Momentum Edition II
Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Distinctive
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Executive