Het rijden
Zowel de 2.0 HDiF als de zestraps automaat zijn bekenden uit de magazijnen van PSA. De commonrail-motor, met 138 pk en een max. koppel van 320 Nm, heeft zich inmiddels bewezen als een prettige, rustige machine welke dankzij het standaard roetfilter en het lage brandstofverbruik ook nog eens milieubewust is.
De automaat met 6 versnellingen is een moderne transmissie met de mogelijkheid om zelf te schakelen. Maar net als bij de Coupévariant van de 407 met de machtige V6-diesel onder de kap geeft de bak hiertoe geen aanleiding. Simpelweg omdat ‘ie het zelf beter kan. Ook in deze auto is het een voorbeeldig schakelende bak. Onhoorbaar en schokvrij, ook als de motor koud is.
De combinatie met de 2.0 HDiF is op zich goed gekozen. De 407 is hiermee geen strepentrekker, maar veel meer een comfortabele snelwegcruiser. De 6 verzetten zorgen ervoor dat de motor steeds weinig toeren maakt waardoor het geluidsniveau in het interieur aangenaam laag is.
Wat je tijdens het rijden wel een beetje mist is de snelheidsbeleving. Mogelijk dat dit door de automaat wordt veroorzaakt, maar snel voelt de auto niet aan. Zoals aangegeven is de 407 met deze motor geen snelheidswonder, maar met name de tussenacceleraties zijn best vlot en voor een sprint van 0 – 100 km/h in ruim 11 sec. hoef je je ook niet te schamen. De auto rijdt er uiteraard niet minder om, maar de sportief ingestelde bestuurder zal dit als een minpunt ervaren.
Dan het onderstel. Op het gebied van wegligging en comfort heeft Peugeot zijn huiswerk goed gedaan. Drempels, richels en oneffenheden weet het onderstel goed te verwerken, maar schuwt daarnaast een wat actievere rijstijl allerminst. Wanneer de bestuurder daarom vraagt is de auto erg hard een bocht door te jagen. Gretig volgt de 1.600 kg zware (!) 407 de ingestuurde koers en laat zich niet van de wijs brengen door natte omstandigheden. Dit is mede te danken aan de standaard gemonteerde Michelins (215/55/R17). Comfortabel, erg veel grip en stil. De besturing is vrij zwaar en geeft een prima respons; het stuur zelf heeft een dikke rand en is daardoor prettig vast te houden.
Een schielijke uitwijkmanoeuvre met 90 km/h op glad wegdek wordt keurig door de elektronica opgevangen. Ondanks gewicht en snelheid is de auto uitstekend onder controle te houden en voelt een en ander uiterst veilig aan.
De remmen zijn prima te doseren en zorgen voor een goede vertraging, zowel op nat als op droog wegdek.
Renault Laguna Estate 2.0 16v T 170 Initiale
Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Luxury AWD
Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Ghia
Fiat Croma 1.9 MultiJet Corporate Premium
Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI BlueMotion Business
Volvo V50 DRIVe 1.6D Start and Stop Momentum Edition II
Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Distinctive
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Executive