Toyota GR Supra 3.0 Legend Premium

Max Veldhuis - 18 maart 2020

The legend returns

Toyota en sportiviteit; gedurende een lange periode was dit een haast ondenkbare combinatie. Het Japanse merk heeft echter een rijke historie als het gaat om het produceren van ware rijdersauto's. Onder het mantra 'no more boring cars' blazen de Japanners deze traditie met de laatste generatie Supra nieuw leven in. 

De Toyota Supra kent een rijke geschiedenis. Voor de oorsprong van dit model moeten we terug  naar 1967, toen de 2000GT uit kwam. Deze iconische sportwagen is inmiddels goud geld waard; met zijn kenmerkende lange motorkap, 'double bubble'-dak, zescilinder lijnmotor en achterwielaandrijving schepte hij een precedent voor de daaropvolgende generaties van de Supra. De meest bekende daarvan is zonder twijfel de 'A80' uit de jaren '90, die een prominente rol speelde in de filmreeks 'The Fast and The Furious' en in diverse racegames. Ook is deze auto geliefd onder tuners, omdat de geblazen zescilinder met codenaam 2JZ-GTE zeer betrouwbaar is en hoge vermogens aan kan zonder al te veel aanpassingen aan de interne onderdelen.

Met de nieuwste generatie van de Supra, de GR Supra A90, slaat Toyota een andere koers in. De sportwagen deelt onder meer zijn onderstel en motoren met de BMW Z4. Heiligschennis volgens sommige puristen, maar anderzijds was Toyota waarschijnlijk nooit meer met een nieuwe sportwagen gekomen als het merk de ontwikkelingskosten ervan niet had kunnen drukken. De 'A90' is nog steeds gebouwd volgens het traditionele recept: met een zescilinder lijnmotor en achterwielaandrijving. Hoe dat in de praktijk bevalt, zoeken we uit in deze uitgebreide rijtest.

340 pk
500 Nm
250 km/h
4,3 s
11,6 (7.5) l/100km
170 g/km
F
22%
€ 61.995
€ 86.990
€ 1.595 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Audi A5 2.0 TFSI quattro Pro Line S

  • BMW 4 Serie Coupé 435iA xDrive High Executive

  • Lotus Evora 2+0