Toyota GR Supra 3.0 Legend Premium

Max Veldhuis - 18 maart 2020

Een dappere keuze

Is de legende van de Supra inderdaad terug? Wij vinden van wel. Veel fans van de oudere modellen verfoeien de samenwerking met BMW, maar het is juist dankzij deze samenwerking dat er überhaupt nog een Supra wordt gebouwd met een zescilinder lijnmotor onder de kap. In een tijd waarin steeds meer fabrikanten ervoor kiezen om dit soort auto's niet meer te bouwen is het bewonderenswaardig dat Toyota het gewoon doet. De GR Supra rijdt heerlijk en tovert iedere keer weer een grijns op je gezicht wanneer je het gaspedaal intrapt. Het Duitse bloed is zeker merkbaar aanwezig, maar de Japanners hebben in de rij-eigenschappen en het design genoeg onderscheidend vermogen kunnen creëeren ten opzichte van de veel zachtere en onopvallendere Z4. Op een aantal punten laat de GR Supra kleine steken vallen, maar deze zijn niet groot genoeg om de algehele pret te bederven.

Wel is het zo dat de GR Supra heftige concurrentie heeft. Wat betreft nieuwe auto's die verkrijgbaar zijn, komen eigenlijk alleen de Porsche 718 en de BMW Z4 in aanmerking als serieuze tegenhangers. Die twee auto's hebben allebei hun merk mee. Waar de GR Supra echter het meeste last van gaat krijgen, is de markt voor gebruikte auto's. Dan kun je opeens voor die bijna 87.000 euro ook in een zeer leuke 911 stappen, of een jong gebruikte Jaguar F-Type aanschaffen. De voorbeelden zijn eindeloos. We verwachten dan ook niet dat Toyota in eerste instantie veel exemplaren gaat verkopen van de GR Supra, maar we hopen dat enkelen dapper en eigenzinnig genoeg zijn om de keuze te maken.

  • Stoere uitstraling
  • Hoge belevingsfactor
  • Veel waar voor je geld
  • Remmen niet bijterig genoeg
  • Veel geklapper met ramen open
  • Interieur aparte mengelmoes
340 pk
500 Nm
250 km/h
4,3 s
11,6 (7.5) l/100km
170 g/km
F
22%
€ 61.995
€ 86.990
€ 1.595 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Audi A5 2.0 TFSI quattro Pro Line S

  • BMW 4 Serie Coupé 435iA xDrive High Executive

  • Lotus Evora 2+0