Toyota GR Supra 3.0 Legend Premium

Max Veldhuis - 18 maart 2020

Glimlach van oor tot oor

Wat betreft de rij-eigenschappen stelt de GR Supra ook absoluut niet teleur. Sterker nog, je merkt dat de auto 'leeft'. Wanneer je hem de sporen geeft, voel je dat de achterkant zich licht kwispelend probeert in te graven in het asfalt. De sprint naar de 100 km/h is gedaan in 4,3 seconden, maar ook daarboven blijft de zescilinder er volop aan trekken terwijl de achttraps automaat de verzetten met robotische precisie inlegt. In de sportstand schakelt de bak lekker direct en agressief, vooral in de handmatige stand, terwijl hij in 'Normal' juist heel vloeiend en soepel is. Dat maakt de GR Supra tevens uitermate geschikt voor dagelijks gebruik.

Het instelbare karakter van de GR Supra is door Toyota vrij eenvoudig gehouden. Je hebt wat betreft de rijmodi twee keuzes: 'Normal' of 'Sport', te selecteren via de grote sportknop op de middenconsole. Daarnaast kun je in het systeem de demping, de besturing, de motor en de transmissie afzonderlijk van elkaar afstellen. Het verschil tussen de twee rijmodi is goed merkbaar. De gasrespons wordt een stuk scherper, het sturen verloopt zwaarder, de ophanging wordt straffer, het motorgeluid zwelt aan en de bak gaat agressiever schakelen. In 'Normal' is de Supra voor de auto die hij is zeer geschikt om lange afstanden mee te overbruggen. De goed werkende adaptieve cruise control zorgt ervoor dat ook snelwegkilometers ontspannen aan je voorbij gaan.

Wanneer je wat sportiever gaat rijden met de GR Supra, wordt pas echt duidelijk wat voor werk de 'Master Drivers' van Toyota hebben geleverd. Eigenlijk is hij op geen enkele manier te vergelijken met de Z4. De besturing verloopt lekker direct en mooi progressief, waardoor je al gauw veel vertrouwen in de auto krijgt. De 50:50 gewichtsverdeling en de 'Golden Ratio' tussen wielbasis en spoorbreedte van 1,55 zorgt ervoor dat de GR Supra zich gemakkelijk door bochten laat smijten. Hij heeft veel grip en laat zich niet gemakkelijk van de wijs brengen, zelfs als je in een bocht op het gas gaat. Hij bijt zich vast in de bocht en laat niet meer los. Toch is de Supra geen spijkerharde sportwagen. Het is duidelijk dat Toyota het leuk heeft willen houden voor straatgebruik, wat te prijzen valt. Helaas heeft dit wel de consequentie dat de remmen niet al te bijterig zijn. Gezien de natuur van de Supra had dit echt wel een tandje scherper mogen zijn. Je moet het pedaal aardig doortrappen om de maximale remkracht te kunnen benutten. Dit neemt niet weg dat je na een ritje over een paar leuke weggetjes met een glimlach van oor tot oor uitstapt.

340 pk
500 Nm
250 km/h
4,3 s
11,6 (7.5) l/100km
170 g/km
F
22%
€ 61.995
€ 86.990
€ 1.595 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Audi A5 2.0 TFSI quattro Pro Line S

  • BMW 4 Serie CoupĂ© 435iA xDrive High Executive

  • Lotus Evora 2+0