Bekend recept
Binnenin de ID4 volgt Volkswagen het bekende minimalistische recept van de ID.3. Voor de bestuurder zit een klein schermpje met daaraan de keuzeschakelaar voor de automaat en pontificaal op het dashboard prijkt een 12-inch touchscreen. Knopjes zijn er nog wel, maar alleen voor de temperatuurregeling, het volume en enkele functies als de parkeerassistent en de rijmodi. Het reduceren van het aantal knoppen in de auto is een terugkerend thema bij de Volkswagen Groep, maar heel intuïtief werkt het nog niet. Het touchscreen ziet er gelikt uit en de resolutie is meer dan prima, maar de menustructuur vergt in het begin wat gewenning en voor veel zaken, zoals het instellen van de klimaatcontrole of de stoelverwarming, zijn meerdere stappen nodig. Daarbij start het systeem relatief traag op en reageert het aanraakscherm niet altijd even goed op je input. Ook haperde Apple CarPlay af en toe bij het wijzigen van bijvoorbeeld de rijmodus. Dan keerde het scherm niet terug naar de interface van Apple, maar ging het op zwart. Dit soort softwarematige zaken kunnen met toekomstige updates verholpen worden, maar het is een gemiste kans dat Volkswagen het niet van meet af aan gewoon op orde heeft.
Wat wel op orde is, is het Head Up Display met Augmented Reality. Naast de gebruikelijke informatie krijgt de bestuurder met grote pijlen de navigatie-aanwijzingen direct in zijn blikveld geprojecteerd. In aanvulling daarop licht de ledbalk aan de bovenkant van het dashboard op: een felblauw lichtsignaal van rechts naar links of van links naar rechts benadrukt de rijrichting nog maar eens. Ook leuk: bij het laden licht de balk deels groen op en geeft hij daarmee het actuele batterijpercentage weer. Is de balk volledig groen, dan heb je de volle accucapaciteit weer tot je beschikking.
Ten opzichte van de ID.3 staat de ID.4 qua afwerking en materiaalgebruik een treetje hoger op de ladder. Het dashboard en de deuren zijn bedekt met zacht kunststof en de stoelen zijn bekleed in een combinatie van kunstleder en stof dat lijkt op Alcantara. Het bruine kunstleer zit eveneens in de deuren en geeft het interieur de nodige franje. Die voorstoelen zijn zowel voor de bestuurder als de passagier elektrisch verstelbaar met geheugenfunctie. Ook zijn de zittingen uitschuifbaar, waardoor het vinden van een prettige zitpositie eenvoudig is. De middenconsole 'zweeft' deels en de opbergvakjes zijn flexibel in te delen. Wel is het jammer dat Volkswagen de vrije ruimte onder de middenconsole niet heeft gebruikt om nog wat extra opbergmogelijkheden te creëren. Al met al is het echter goed toeven in de ID.4. Ook voor de achterpassagiers trouwens, want zowel de hoofd- als beenruimte zijn dik in orde. Met 543 liter aan bagageruimte kun je behoorlijk wat spullen meenemen, maar door de elektromotor onder de kofferbak lever je 72 liter in ten opzichte van de Tiguan.
Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD GR Sport
Peugeot e-3008 73 kWh 210 Allure
Nissan Ariya 87 kWh e-4orce Evolve
Kia Niro EV 64 kWh ExecutiveLine
Mazda CX-60 2.5 E-Skyactiv PHEV AWD Homura
Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Ultimate
Kia EV6 77.4 kWh RWD Plus
Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition
Aiways U5 63 kWh Premium
Hyundai IONIQ 5 225 kW AWD Project 45