Volkswagen ID.4 204 pk 1st Max

- 21 februari 2021

Zware jongen

Qua vermogen is de ID.4 niet ruimer bemeten dan zijn kleinere broertje. De 204 pk en 310 Nm sterke elektromotor zorgt ervoor dat de ruim 2.100 kg zware ID.4 met name op de tussensprints vlot genoeg is, maar verwacht geen Tesla-achtige prestaties. Dat gewicht maakt tevens dat hij niet echt uitnodigt voor een lekker potje sturen. Je voelt duidelijk dat je met een grote en relatief zware auto onderweg bent. Dat heeft ook weer zijn voordelen, want de ID.4 ligt als een blok op de weg en is heel comfortabel. Met Dynamic Chassis Control (DCC) kun je de stijfheid van de demping nog instellen. Eigenlijk is de ID.4 op zijn best in Comfort: de demping is dan mooi zacht, maar het is niet zo dat de auto dan opeens compleet week aanvoelt.

Onderweg is het stil in de ID.4. Volkswagen heeft duidelijk aandacht besteed aan het elimineren van windgeruis, met name dankzij de toevoeging van dubbel glas. Alleen het rolgeluid van de banden is nog wel tamelijk prominent aanwezig. Dat kan ook komen door de Bridgestone Turanza's die om het relatief grote 21 inch lichtmetaal liggen. Het neutrale weggedrag van de ID.4 is typisch Volkswagen, in die zin past hij perfect naast de overige modellen van het merk. Het sturen verloopt niet met bijster veel gevoel, maar de stuurbekrachtiging geeft een fijne mate van tegendruk en de auto laat zich ondanks zijn gewicht goed plaatsen. De achterwielaandrijving doet bij het sturen ook een flinke duit in het zakje. Je voelt geen aandrijfkrachten trekken aan het stuurwiel en dankzij de grote mate van maximale stuuruitslag is de draaicirkel indrukwekkend klein voor het formaat van de ID.4.

Met de actieradius is het dankzij de koude weersomstandigheden tijdens de testperiode iets minder goed gesteld. Met een volle accu gaf het display een actieradius van iets meer dan 360 kilometer aan, ruim 130 kilometer onder de beloofde WLTP-actieradius van 497 kilometer. Het gemiddelde stroomverbruik tijdens de test was met 23,2 kWh op 100 kilometer bovendien behoorlijk hoger dan de opgegeven 18,3 kWh op 100 kilometer. Realistisch gezien ligt de actieradius dus eerder rond de 330 kilometer. Bij warmer weer ligt het voor de hand dat de ID.4 afhankelijk van de rijstijl van de bestuurder wel boven de 400 kilometer uit komt. Wanneer de accu leeg is, 'tank' je 'm aan de snellader vol met een laadsnelheid van 100 kW. In de test haalden we die snelheid ook, maar door de kou duurde het wel even voordat de accu op temperatuur was. In ongeveer drie kwartier laadden we van tien naar 80 procent.

204 pk
310 Nm
160 km/h
8,5 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 47.290
€ 57.690
€ 577 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Kia Niro EV 64 kWh ExecutiveLine

  • Nissan Ariya 63 kWh 2WD Evolve

  • Mazda CX-60 2.5 E-Skyactiv PHEV AWD Homura

  • Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Ultimate

  • Kia EV6 77.4 kWh RWD Plus

  • Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition

  • Aiways U5 63 kWh Premium

  • Hyundai IONIQ 5 225 kW AWD Project 45

  • Skoda Enyaq iV 80 First Edition

  • Kia Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD

  • Seat Tarraco 2.0 TSI DSG-7 4Drive Xcellence