Het interieur
Het binnenste van de Copen straalt, gekeken naar het dashboard, vooral pure functionaliteit uit. Naast de ronde uitstekende ventilatieroosters is de ‘boordplank’ strak en doeltreffend vormgegeven. Klinisch en zelfs saai oogt het geheel hierdoor, ook vanwege de eentonige donkere kleur. Waar het dashboard wél op scoort is de afwerkingskwaliteit en het bedieningsgemak. De naden van de diverse panelen lopen mooi gelijkmatig en kraakjes uit het dashboard zijn gedurende de testrit niet te bespeuren geweest. Het bedieningsgemak is door de functionele vormgeving goed voor elkaar, de ventilatie en de airco zijn zeer makkelijk te bedienen. Aan luxe is niet veel te beleven in de Copen, al is de standaard stoelverwarming een niet vaak geziene accessoire. Vooral heerlijk tijdens de koude herfst- en winterdagen, maar ook een koele ochtend kan ermee verzacht worden.
Hét heikele punt van de Copen is echter onaangepast gebleven, de ruimte voor personen langer dan circa 1,85 meter. Uw testrijder zat met circa 1,8 meter op het randje van wat aangenaam is voor een perfecte zitpositie achter het stuur. Ondanks de beperkte ruimte kunnen bestuurders tot circa 1,85 meter wél een heerlijk sportieve zitpositie achter het stuur instellen, mede te danken aan de heerlijk zittende en goed ondersteunende sportstoelen en het meervoudig verstelbare stuurwiel. Het zicht op het instrumentarium is altijd goed, het stuurwiel is laag uitgesneden en de meters zijn zeer duidelijk af te lezen. Het stuurwiel verdient een aparte vermelding, hiervoor heeft Daihatsu de specialist MOMO in huis gehaald. Een heerlijk sportief stuurtje met een dikke rand en duidelijk uitgelegde banen voor de duimen is het resultaat. De diameter van het stuurwiel is goed gekozen en het pakt hierdoor lekker vast.
Vanzelfsprekend is ook de bediening van de elektrohydraulische kap getest. Bij het sluiten van de kap zullen ook hier lange bestuurders problemen ondervinden. Ditmaal met de hoofdruimte, die schiet opnieuw voor personen vanaf circa 1,85 meter tekort. Nadat een korte ‘piep’ aanduidt dat de sluithandeling van het dak voltooid is, moet het dak aan de linker- en rechterkant vergrendeld worden met een hendel. Dit is een kinderlijk eenvoudige handeling en wordt daarom niet als last gezien. Voordat de kap geopend kan worden moeten de hendels ontgrendeld worden, waarna het schouwspel zich opnieuw mag vertonen voor een krappe 20 seconden. Met geopende kap is het niet ongewoon dat na het bekijken van de bagageruimte een schrikreactie volgt. De beschikbare ruimte bedraagt in deze toestand een schlemielige 14 liter, voldoende voor veertien literpakken melk, maar ook de twee jassen van de bestuurder en passagier zouden moeten passen. Met gesloten kap is dezelfde bagageruimte een stuk groter, de dan beschikbare 210 liter is een wereld van verschil.